Kúpa jazdeného auta je často lotériou. Môžete natrafiť na spoľahlivého spoločníka, ktorý vám bude slúžiť roky bez väčších problémov, alebo sa stanete majiteľom technického problému na kolesách, ktorý vás bude stáť vo výsledku pomaly viac peňazí než takmer nové vozidlo.
Pravda je taká, že moderné autá sú komplexné technické celky vystavené dlhodobému mechanickému, tepelnému aj chemickému namáhaniu, a väčšie poruchy sa počas ich životnosti vyskytnú u značnej časti z nich. Pre mnohých je však kúpa jazdeného auta nevyhnutnosťou – nové vozidlá sú totiž často finančne nedostupné a použité auto predstavuje rozumný kompromis medzi cenou a úžitokom.
Týmto jazdenkám sa radšej vyhnite, patria k nespoľahlivým a prekvapiť môžu mnohými nákladnými problémami:
Problém nastáva, keď si nevyberáte opatrne a ešte pred podpisom zmluvy alebo dokonca samotným výjazdom na obhliadku vozidlo nepreveríte. Prísť môžete nielen na to, že má auto pozmenené počítadlo najazdenej vzdialenosti (stočené kilometre), ale aj na ďalšie nejasnosti v oblasti poškodenia v minulosti, neodbornej opravy, častej zmeny majiteľa, iného pôvodu než je deklarované alebo prenose ťarchy, ktoré by mohla prejsť na vaše ramená či brániť prepisu.
Okrem toho, nie všetky autá sú si rovnaké a rovnako spoľahlivé, niektoré modelové rady majú zadokumentované problémy, ktoré sa prejavia až po čase a sú pre ne „notoricky“ známe s vysokou pravdepodobnosťou výskytu. Najväčšia online platforma na nákup jazdeniek v Európe Carvago sa rozhodla chrániť svojich zákazníkov radikálnym krokom.
Z ponuky úplne vyradila niekoľko modelov a postupne svoj „blacklist“ aktualizuje o ďalších nespoľahlivých zástupcov na trhu. Aktálne je to vyradenie ďalších takmer 25-tisíc vozidiel, ktoré považuje za príliš rizikové a zákazníkom ich jednoducho nechce odporúčať/predávať. Medzi nimi nájdete nielen modely masových značiek s problémovými spaľovacími motormi, ale aj luxusné elektromobily či hybridy od prestížnejších výrobcov.
Tento prístup vychádza z praktických skúseností – detailných technických prehliadok, reklamácií počas záručnej doby a expertných znalostí odborníkov, ktorí autá pred predajom preverujú. Výsledkom je zoznam modelov, kde je riziko nákladných opráv neúmerne vysoké. V praxi to znamená, že aj keby fatálna porucha s cenou opravy presahujúcou päťtisíc eur postihla len každé druhé z týchto problémových áut, celkové škody by sa pohybovali vysoko.
Zaujímavé je, že problémové nie sú len staršie alebo lacnejšie modely. Na zozname nájdete aj drahšie kúsky alebo autá s relatívne novými technológiami. Ukazuje sa, že ani vysoká cena, ani renomé výrobcu nie sú zárukou spoľahlivosti. Často práve naopak – najnovšie technológie v prvých rokoch výroby trpia deťskými chorobami, ktoré sa prejavia až s odstupom.