Keď si vyberáte nové auto, spotreba paliva patrí u mnohých medzi jedny z najdôležitejších kritérií, na základe ktorých sa rozhodujú. Lenže čo ak vám povieme, že väčšina ľudí – vrátane tých, ktorí sa považujú za automobilových nadšencov – dokáže skutočnú spotrebu vozidiel uhádnuť len veľmi zriedka?
Náš kvíz nižšie, postavený na dátach z najnovších redakčných testov HN, prinesie pre mnohých prekvapivé zistenia. Zahrnuli sme priemerné výsledky (diaľnica, mesto, okresky) pri umiernenom štýle jazdy a aby sme vám pomohli, rozsah zväčšili. Často sú to úplne odlišné údaje oproti tým, ktoré sa uvádzajú „na papieri“ od automobilky.
Oficiálne hodnoty spotreby totiž vychádzajú zo štandardizovaných testov WLTP. Tie sa síce v posledných rokoch priblížili reálnym podmienkam, stále však reprezentujú ideálne scenáre a môžu výsledky citeľne skreslovať.
Psychológovia tvrdia, že ľudia majú tiež tendenciu podceniť spotrebu úsporných modelov a preceniť ju u výkonných áut. Je to kognitívne skreslenie – malé auto si automaticky spájame s nízkou spotrebou, zatiaľ čo pri SUV očakávame skôr horné hodnoty. Skutočnosť je pritom oveľa komplexnejšia.
Moderný trojvalcový motor v malom aute môže mať vyššiu spotrebu ako efektívny turbodiesel vo väčšom vozidle. Aerodynamika, hmotnosť, prevodovka – to všetko môže ovplyvniť výsledné dáta. Najväčšie prekvapenia zrejme prinášajú mild-hybridné systémy a nové typy automatických prevodoviek.
Vozidlá so 48V sieťou dokážu v reálnej prevádzke ušetriť viac paliva, ako by ste možno čakali, zatiaľ čo niektoré CVT prevodovky môžu vašu spotrebu paradoxne zvýšiť.
Plug-in hybridy predstavujú úplne inú kategóriu. Ich spotreba závisí od vašich jazdných návykov viac ako od čohokoľvek iného. Pri pravidelnom nabíjaní môžete dosiahnuť senzačne nízke hodnoty, bez elektrického dojazdu vás však môžu potrápiť aj takmer dvojnásobné hodnoty.