Príjmy z palivovej dane vo Veľkej Británii nevyschli, ale citeľne sa vraj zmenšujú. Preto aj tamojšie ministerstvo financií predstavilo plán na zdanenie elektromobilov. Takzvaná eVED daň má už o niekoľko rokov zaplátať rozpočtovú dieru a zároveň ukazuje Európe, že éra bezpodmienečného zvýhodňovania áut na baterky sa pomaly chýli ku koncu.
Nebolo to žiadne tajomstvo, píše iDNES.cz. Nie preto, že veľké ohlásenie nových daní, ktoré do ďalších rokov pripravila britská ministerka financií Rachel Reevesová, bolo už skôr omylom zverejnené Úradom pre rozpočtovú zodpovednosť. Ale skôr preto, že sa to celé dalo akosi čakať.
Systém financovania britskej dopravnej správy bol totiž dlhodobo podhodnotený a jednostranná podpora elektromobility ho ešte viac podkopávala. Lenže snaha zaplátať rozpočtové diery tým, že sa vytvorí zopár nových daní a ešte o niečo navyše, už tentoraz na prelepenie vzniknutej priepasti nestačila. Navyše je ostrovné kráľovstvo neslávne známe ne-kvalitou svojich ciest. Preto Veľká Británia predstavila konkrétne obrysy plánu na zdanenie prevádzky elektromobilov, ktoré má platiť od roku 2028.
Cesta k nerovnováhe
Vezmime to však postupne. Platiť údržbu národnej dopravnej siete z peňazí, ktoré sa formou dane vyberú z prirážok k cenám pohonných hmôt? To je celkom efektívny model. Pretože kto jazdí viac a tým pádom viac opotrebováva dopravnú infraštruktúru, tiež viac zaplatí na jej následnú údržbu. Celý tento v Británii dlhodobo zaužívaný model však stratil rovnováhu, keď do neho vstúpila elektromobilita.
Zostáva vám 86% na dočítanie.
