Automobilový trh v posledných rokoch narazil na neviditeľnú stenu – technologický pokrok a honba výrobcov za čo možno najviac futuristicky pôsobiacimi vozidlami spôsobila, že autá sa stali tak trochu sterilnými spotrebičmi. Chladné a minimalistické riešenia začali nemalú skupinu zákazníkov už jednoducho unavovať. Najmä ak ide o plne elektrických zástupcov v ponukách.
Európa, zmietaná ekonomickou neistotou i kolísavými cenami energií, nepotrebovala ďalšie „pojazdné futuristické laboratórium“, ale opäť autá s dušou. Také, ktoré by v samotnom majiteľovi a vodičovi vzbudili istú emóciu či možno nostalgiu po rokoch dávno minulých. A tu sa zrodil akýsi retro-futurizmus, ktorý je o prepojení spomienok na „staré dobré časy“ s technológiou zajtrajška.
Pozrite si dojmy z modelu Renault 5 v rámci nášho nedávneho redakčného testu vo videu:
Videli sme to už pri hneď niekoľkých pokusoch aj iných značiek, no málokto dokázal trafiť klinec po hlavičke tak presne ako francúzsky Renault 5. Takzvaná „Renaulution“ nebola len prázdna fráza z korporátnej prezentácie značky, ale stratégia návratu ku koreňom, ktorá mala vrátiť automobilke jej stratenú identitu. A ako ukazujú doterajšie dáta, celkom sa to výrobcovi podarilo.
Veľký míľnik za 15 mesiacov
Všeobecný kontext trhu s elektromobilmi v rokoch 2024 a 2025 nebol pre výrobcov priaznivý. Ukončenie dotačných schém v kľúčových krajinách ako Nemecko, agresívna cenová vojna vyvolaná Teslou a nástup lacnej čínskej konkurencie dostali tradičné automobilky pod enormný tlak. Mnohé projekty boli odložené, iné dokonca zlyhali na plnej čiare.
Zostáva vám 73% na dočítanie.
