Do roku 2030 škodlivé emisie v prípadne osobných automobilov bude potrebné znížiť o celkom 37,5 percenta, v prípadne úžitkových vozidiel o 31 percent. Oznámila to v pondelok Európska komisia (EK).
Európska únia bola po celé mesiace rozdelená v názore, ako prísne sa postaviť k emisiám CO2 z osobných a dodávkových áut. Nemecko, ktoré má najväčší automobilový sektor v únii, napríklad varovalo, že tvrdé ciele by mohli poškodiť odvetvie a viesť tak k strate pracovných miest.
Predstavitelia Európskeho parlamentu a Európskej komisie sa snažili v niekoľkých kolách rokovaní nájsť spoločnú pozíciu. Exekutíva EÚ pôvodne navrhovala znížiť do roku 2030 emisie o 30 percent z úrovní roku 2021. Plán podporilo Nemecko, niekoľko únijných krajín vrátane Holandska a Francúzska však bolo pre zvýšenie limitu pre osobné autá na 35 percent.
Európsky parlament v októbri hlasoval v prospech 40-percentného zníženia emisií do roku 2030 s tým, že pre rok 2025 by mal platiť prechodný cieľ 20 percent, čo sa automobilovému priemyslu nepáčilo.
Ciele obmedziť emisie v doprave, jedinom odvetví, kde sa emisie naďalej zvyšujú, majú únii pomôcť dosiahnuť do roku 2030 celkové zníženie emisií skleníkových plynov o 40 percent. Štáty EÚ patria k takmer 200 krajinám, ktoré sa zhodli na pravidlách pre zavedenie parížskej dohody o klíme z roku 2015.
"Som presvedčený, že naša ekonomická budúcnosť závisí na tom, akým spôsobom budeme riešiť budúcnosť. A k nej čistá mobilita patrí," povedal podpredseda EK pre energetickú únii Maroš Šefčovič. Dnešná dohoda je podľa neho dôveryhodným krokom v zavádzaní parížskej dohody a súčasne rozhodujúcim krokom k podpore dlhodobej konkurencieschopnosti európskeho priemyslu, pretože povedie k investíciám do hodnotového reťazca EÚ, vrátane batérií a ďalších kľúčových technológií.
Teraz členským krajinám EÚ zostáva zvážiť zníženie emisií z kamiónovej prepravy. Rokovať o tom majú vo štvrtok. Kritici z radov priemyslu stanovené limity označujú za politické, lebo neberú do úvahy technologickú a sociálno-ekonomickú reality.
ACEA, ktoré zastupuje 15 hlavných európskych výrobcov automobilov, vyslovila vážne pochybnosti nad splnením záväzku znížiť emisie oxidu uhličitého o 37,5 percenta do roku 2030, pretože to v súčasnej situácii považuje za úplne nereálne.
Taktiež uviedlo, že jeho členovia pokračujú v investíciách do vývoja vozidiel na alternatívny pohon a že svoj diel musia odviesť aj únijné štáty, vrátane investície do potrebnej infraštruktúry. Združenie sa tiež obáva dopadu zmien na pracovné miesta.