V útrobách ikonickej britskej automobilky Jaguar Land Rover (aktuálne už JLR) sa v posledných dňoch odohrala tichá, no mimoriadne významná zmena. Adrian Mardell, muž, ktorý tri roky stál na čele jednej z najslávnejších značiek automobilového priemyslu, oficiálne oznámil svoj úmysel odísť z pozície generálneho riaditeľa. Ďalej bude značka pokračovať bez svojho pôvodného šéfa, najbližšie mesiace však aj bez áut a zrejme tiež bez zákazníkov.
Podľa vyjadrenia hovorkyne značky pre portál Car and Driver, „Adrian Mardell si želá odísť do dôchodku z JLR po troch rokoch ako CEO a 35 rokoch so spoločnosťou.“ Jeho rozhodnutie však neprichádza v práve najšťastnejšom momente – Jaguar totiž práve prežíva jednu zo svojich najhlbších kríz vyše storočnej histórie.
Predaje vozidiel v Európe klesli o alarmujúcich 97,5 percenta medziročne v apríli 2025, pričom bolo zaregistrovaných len 49 kusov. Pre porovnanie, v rovnakom mesiaci minulého roku to bolo až 1 961 vozidiel. O čosi lepšie sú kumulatívne registrácie za prvé štyri mesiace tohto roka, čo predstavuje 2 655 vozidiel a pokles „iba“ o 75,1 percenta.
Zásadný pád predajov má však na svedomí primárne zastavenie výroby prakticky všetkých modelov z portfólia a orientácia na preverené jazdené vozidlá, kým sa na trh nedostanú modely z „novej éry“. Z Jaguaru sa má totiž stať nielen luxusná a exkluzívna automobilka, ale taktiež značka ako taká. Pomôcť v tom má komplexný rebranding a zmena identity, ktorú však výrobca poňal kontroverzne.
Do príchodu sériovej verzie konceptu Type 00, ktorý má byť prvým zástupcom znovuzrodeného Jaguaru, finančne zachraňujú automobilku najmä predaje Land Roveru a Range Roverov. Pre 64-ročného Mardella, ktorý v JLR strávil celých 35 rokov svojej kariéry, musí byť rozhodnutie odísť mimoriadne ťažké. Aj napriek tomu oficiálne opúšťa loď menom Jaguar, ktorej budúcnosť je nateraz veľmi otázna. Kto zastúpi jeho miesto? Aký bude osud značky a najbližšie obdobie?
Zostáva vám 76% na dočítanie.
