V knihe porovnávate paranoju so psychopatiou. Mali by ste za suseda radšej paranoika alebo psychopata?
(smeje sa) Už aj tak zle spím, to by môj spánok určite ešte zhoršilo. Asi by som sa odsťahoval...
A kto by vám bol sympatickejší?
Vo svojej praxi som sa nestretol ani s jedným v čistej forme, ale mnoho mojich pacientov nejaké rysy týchto vážnych duševných porúch malo. Pracujem ako psychoanalytik a paranoici na psychoanalýzu nechodia už zo svojej podstaty (usmieva sa). Oni totiž neanalyzujú, ale manipulujú. A sú presvedčení, že za všetko môže okolie alebo nejaký skrytý nepriateľ. Hľadajú chybu iba u druhých. Ak sú z niečoho obvinení, ihneď sa inštinktívne bránia a zbavujú sa viny. Správajú sa vlastne ako zviera, reagujú okamžite a prehnane. Ako pes, ktorý hystericky šteká, aj keď nebezpečenstvo nie je také veľké. To je normálny obranný mechanizmus, ktorý používame aj my ostatní.
Ako to myslíte?
Keď napríklad za niečo vynadám vnúčatám a nebudem mať práve dobrú náladu, môžem kritiku prehnať a povedať im niečo v zmysle: „Pozrite, čo ste urobili, za všetko môžete vy!“ Robím z nich vlastne obetných baránkov. V zdravej rodine si to nakoniec vysvetlíme a dôjdeme k nejakému kompromisu. Keď nechýba sebareflexia, k svojej zodpovednosti sa nakoniec prihlásim a poviem napríklad: „Včera som to prehnal. Ospravedlňujem sa.“ Čo však paranoik nikdy neurobí... Aj na kolektívnej úrovni je vytváranie obetných baránkov funkčné. A môže mať tragické následky, ak sa vymkne kontrole. Napríklad ako u Hitlera a Židov...
V knihe píšete, že paranoja je oveľa nákazlivejšia ako psychopatia. Keď ste sa touto témou zaoberali do hĺbky, cítili ste aj na sebe, že sa tým špiníte?