Znečistenie miest je stále veľkou environmentálnou hrozbou pre zdravie v Únii. Upozornil na to v stredajšej správe Európsky dvor audítorov.
Znečistenie ovzdušia
Tri štvrtiny občanov Únie žijú v mestských oblastiach a sú vystavení znečisteniu ovzdušia a hluku. Podľa Európskej environmentálnej agentúry na znečistenie ovzdušia v Európe zomrie každoročne najmenej 250-tisíc ľudí.
Únia zaviedla pravidlá na ochranu svojich 450 miliónov občanov pred znečistením ovzdušia a znečistením hlukom. Európska komisia na podporu cieľov v oblasti čistého ovzdušia zmobilizovala 46,4 miliardy eur na obdobie 2014 - 2020 a 185,5 miliardy eur na obdobie 2021 - 2027.
"Únia a jej členské štáty si musia uvedomiť, že ambiciózne ciele nemožno dosiahnuť bez značného dodatočného úsilia," uviedol v správe pre médiá Klaus-Heiner Lehne, člen EDA zodpovedný za tento audit.
Limity Únie
Podľa EDA sa kvalita ovzdušia v Únii celkovo zlepšila, ale veľkým problémom je znečistenie ovzdušia - najmä koncentrácia oxidu dusičitého spôsobená automobilmi a nákladnými vozidlami.
V roku 2022 desať členských štátov prekračovalo súčasný limit Únie pre oxid dusičitý. Normy Únie sa v oblasti kvality ovzdušia čoskoro sprísnia a mestá v Únii budú musieť zvýšiť úsilie o splnenie nových noriem.
Hluk v mestách sa podľa audítorov často prehliada a tvrdia, že posudzovanie pokroku pri znižovaní tohto druhu znečistenia v Únii je prakticky nemožné. Väčšina členských štátov má nedostatky a oneskorenia v monitorovaní hluku.
Audítori skonštatovali, že cieľ nulového znečistenia do roku 2030, ktorým je 30-percentné zníženie počtu ľudí poškodených hlukom z dopravy, nebude splnený. Poklesne prinajlepšom o 19 percent a v najhoršom prípade by sa mohol do roku 2030 zvýšiť o tri percentá.
Mestá nemajú účinné riešenia proti znečisteniu ovzdušia a hluku, keď občania často protestujú proti "zeleným" alebo nízkoemisným zónam a tvrdia, že sú diskriminačné alebo obmedzujú voľný pohyb.