Model nadzvukového lietadla novej generácie, ktoré má do roku 2035 vyvinúť Británia, Taliansko a Japonsko. FOTO: TASR/AP
StoryEditor

Británia, Taliansko a Japonsko do roku 2035 predstavia nové stíhacie lietadlo

14.12.2024, 08:10
Autor:
TASRTASR

Vznik novej spoločnosti predstavuje výrazný krok vpred od počiatočnej iniciatívy týchto krajín o vývoji spoločného stíhacieho lietadla z roku 2022 nazvanej Global Combat Air Programme.

Británia, Taliansko a Japonsko v piatok oznámili spoločné založenie firmy, ktorá má do roku 2035 vyvinúť nadzvukové lietadlo novej generácia a nahradiť ním model Eurofighter Typhoon. V tlačovom vyhlásení uviedli, že ide o "kľúčový moment pre medzinárodný letecký a obranný priemysel." Informuje o tom agentúra AFP.

Vznik novej spoločnosti predstavuje výrazný krok vpred od počiatočnej iniciatívy týchto krajín o vývoji spoločného stíhacieho lietadla z roku 2022 nazvanej Global Combat Air Programme (GCAP).

Technológia stealth, ktorú na vývoj a konštrukciu nového lietadla využijú, do istej miery zamedzuje identifikáciu lietadla pomocou radarov a infračerveného žiarenia. Tento nový dvojmotorový model by malo byť možné prevádzkovať s posádkou i bez nej a jeho súčasťou by mali byť laserové zbrane a virtuálny kokpit. Cieľom projektu je odpovedať na hrozbu Ruska a Číny.

Krajiny sú v iniciatíve GCAP zastúpené svojimi zbrojárskymi spoločnosťami. Britská BAE Systems, taliansky Leonardo a japonská Japan Aircraft Industrial Enhancement (JAIEC) budú mať vo firme každá rovnaký 33,3 percentný podiel. Sídlo spoločnosti sa bude nachádzať v Spojenom kráľovstve a na jej čele bude stáť Talian, ktorého meno oznámia partneri neskôr. Nový podnik by mal vzniknúť do polovice roka 2025.

V rámci projektu spoja dva odlišné návrhy nového stíhacieho lietadla - britského Tempest a japonského F-X. V predošlom vývoji modelu Tempest pracovali Briti aj s možnosťou integrácie umelej inteligencie či rozšírenej reality.

Podľa riaditeľa BAE Systems nová firma "...bude lídrom vo vývoji novej generácie bojového leteckého systému a vytvorí dlhodobé, vysoko hodnotné a kvalifikované pracovné miesta v partnerských krajinách na desaťročia dopredu."

Hoci rozpočet firmy zatiaľ zverejnený nebol, riaditeľ spoločnosti Leonardo Roberto Cingolani v novembri oznámil, že talianske ministerstvo obrany na projekt už vyčlenilo 8,8 miliárd eur.

Lietadlo by malo byť uvedené do prevádzky v roku 2035, pred konkurenčným európskym projektom FCAS – vedeným Parížom, Berlínom a Madridom – a očakáva sa, že bude v prevádzke do roku 2070.

01 - Modified: 2025-12-03 23:14:10 - Feat.: - Title: Nasadia Japonci v Košiciach vlastný alebo americký scenár? Bez plánu hrozí celej fabrike skorý koniec 02 - Modified: 2025-12-03 08:14:29 - Feat.: - Title: Britský trapas s obrnencami Ajax. S týmto Putina neporazia 03 - Modified: 2025-12-02 07:10:37 - Feat.: - Title: Priaznivci japonskej princeznej Aiko chcú zmeniť zákon tak, aby trón zdedila žena 04 - Modified: 2025-12-01 09:45:40 - Feat.: - Title: Padne jadrové tabu? Z Británie bude atómová lietadlová loď Donalda Trumpa, tvrdí expert 05 - Modified: 2025-12-01 08:51:56 - Feat.: - Title: Väčšina zo 6000 lietadiel Airbus A320 dokončila úpravu softvéru, môžu sa vrátiť na oblohu
menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
04. december 2025 06:36