Ukrajinskí vojaci. FOTO: Reuters

Záhada záblesku je vyriešená. Nešírte klamstvá, pri Kyjeve spadol meteorit, odkázali experti

20.04.2023, 07:40
20.04.2023, 11:12
ČTKČTK

Ukrajinské sociálne médiá kvôli záhadnému záblesku zaplavili špekulácie a vtipy o tom, čo ho mohlo spôsobiť. Často sa objavovalo tvrdenie, že ide o mimozemšťanov.

Záblesk, ktorý v stredu večer pozorovali obyvatelia Kyjeva aj iných miest na Ukrajine, podľa amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) nesúvisí s jeho satelitom. Zástupca NASA to povedal britskej spravodajskej stanici BBC. Ukrajinskí experti sa podľa tlače domnievajú, že pravdepodobne išlo o pád meteoritu.

Šéf kancelárie ukrajinského prezidenta Andrij Jermak v prvej chvíli podľa agentúry Unian pričítal záblesk paľbe protivzdušnej obrany. Neskôr ale tento príspevok zo sociálnych sietí zmazal a vyzval, aby sa čakalo na informácie od letectva. To uviedlo, že v danú chvíľu protivzdušná obrana nestrieľala. Agentúra dodala, že záblesk bol taký intenzívny, že ho pozorovali aj v susednom Bielorusku.

Putin nechtiac poukázal na ťažké ruské straty. Čo prezrádza jeho návšteva veliteľstva síl Dneper?

Šéf kyjevskej vojenskej správy Serhij Popko v stredu uviedol, že podľa prvotných informácií bol záblesk nad Kyjevom "dôsledkom pádu družice NASA na zem". Ukrajinské vzdušné sily uviedli, že tento jav súvisel so satelitom alebo meteoritom. V situácii, keď Ukrajina už skoro 14 mesiacov čelí ruskej agresii, ubezpečili, že nešlo o ďalší útok zo strany Moskvy.

NASA skôr tento týždeň informovala, že do atmosféry sa v stredu vráti 300-kilogramový satelit. Vedecká družica RHESSI, ktorej úlohou bolo sledovanie slnečných erupcií, odštartovala vo februári 2002 a jej misia sa skončila v roku 2018. Potom bola na nízkej obežnej dráhe Zeme. Rob Margetta z oddelenia komunikácie NASA BBC povedal, že v čase, keď na Ukrajine zaznamenali záblesk, bol satelit stále na obežnej dráhe a návrat do atmosféry ho ešte len čakal. Dodal, že NASA aj Pentagon satelit sledujú.

Zverejnili platy ukrajinských vojakov. Na frontovej línii mesačne zarobia 2 500 eur, základný plat však nie je ani 500

Ukrajinské sociálne médiá kvôli záhadnému záblesku zaplavili špekulácie a vtipy o tom, čo ho mohlo spôsobiť. Často sa objavovalo tvrdenie, že ide o mimozemšťanov.

Hlavné stredisko osobitnej kontroly, ktoré pôsobí pri ukrajinskej vesmírnej agentúre a teda má podobné javy na starosti, uviedlo, že zaznamenaná "akustická udalosť s veľkým výdavkom energie" pravdepodobne súvisela "so vstupom vesmírneho telesa do hustých vrstiev atmosféry".

"Vzdušné sily sa nestarajú o nebeské telesá. Vzdušné sily sa starajú o odrazenie ruskej agresie," vyhlásil v televízii hovorca ukrajinského letectva Jurij Ihnať v odpovedi na otázku, prečo nebol vyhlásený letecký poplach.

Ukrajinské letectvo a experti na kozmonautiku z projektu Alpha Centauri sa podľa webu denníka Ukrajinska pravda domnievajú, že išlo o pád meteoritu. "Nešírte lži o páde satelitu NASA. Pri Kyjeve spadol meteorit," napísali experti na sociálnej sieti s tým, že dráha amerického satelitu je príliš vzdialená od Ukrajiny.

01 - Modified: 2023-04-19 19:29:42 - Feat.: 1 - Title: Ruský prokurátor chce väzenie pre policajta, ktorý sa vyjadroval proti vojne. Tvrdil, že vojaci zabili deti 02 - Modified: 2023-04-19 15:06:11 - Feat.: 1 - Title: Ukrajina dostala systémy Patriot z Nemecka, USA a Holandska 03 - Modified: 2023-04-19 18:24:22 - Feat.: 1 - Title: Vlak s desiatkami tankov z Talianska určenými pre Ukrajinu prešiel cez Rakúsko zrejme bez povolenia 04 - Modified: 2023-04-18 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Mazajte späť na front. Kadyrov sa obul do čečenských zajatcov, po výmene ich odmietol privítať doma