Záber na planétu Jupiter, ktorý zhotovil ďalekohľad Jamesa Webba. FOTO: TASR/AP

Vedci zhotovili zábery Jupitera a potvrdili úbytok alpských ľadovcov

26.08.2022, 12:02
TASRTASR

Infračervené fotografie boli umelo zafarbené, aby vynikli ich črty. Tento postup bol zvolený z dôvodu, že infračervené svetlo je pre ľudské oko neviditeľné.

Uplynulý týždeň bol vo svete vedy a techniky opäť bohatý na nové objavy a zaujímavé informácie. Vedcom sa podarilo odfotografovať detailné zábery planéty Jupiter, potvrdili úbytok alpských ľadovcov i vyhynutie cicavca dugonga morského. TASR prináša súhrn najnovších informácií z vedy a techniky.

Bezprecedentné zábery Jupitera

Najväčší a najvýkonnejší teleskop na svete priniesol vedcom bezprecedentný pohľad na planétu Jupiter. Predmetné zábery Vesmírneho ďalekohľadu Jamesa Webba WST ukazujú polárne žiary, obrovské búrky, mesiace i prstence obklopujúce Jupiter v detailoch, ktoré astronómovia označili za "neuveriteľné".

Dokumentovanie klimatickej krízy

Za menej než 100 rokov prišlo 1 400 švajčiarskych ľadovcov o polovicu svojho celkového objemu, pričom ústup ľadu sa zrýchľuje. Švajčiarske ľadovce stratili od roku 2016 ďalších 12 percent zo svojho objemu, upozorňujú vedci.

Pri prvej vedeckej rekonštrukcii úbytku ľadu vo Švajčiarsku v 20. storočí vedecké tímy skombinovali dlhodobé pozorovania ľadovcov od roku 1931, merania v teréne, ako aj letecké a horské fotografie.

Vysychajúce rieky, jazerá a vodné nádrže v Európe odhaľujú skryté poklady – cenné z hľadiska svojho historického dedičstva –, avšak archeológovia sa obávajú, že ich stav sa môže zhoršiť, ak už nebudú chránené vodou.

V holandskej provincii Frízsko odhalil pokles vodnej hladiny pne stromov, o ktorých sa predpokladá, že sú staré 10 000 – 15 000 rokov.

Klesajúca hladina v rieke Rýn v Nemecku odkryla takzvané "hladové kamene", pripomínajúce dávnejšie suchá, ktoré viedli k stratám úrody a k hladomoru. V Španielsku zase trojmesačné sucho odhalilo 4 000 rokov starý kamenný kruh Guadalperal, známy ako "španielsky Stonehenge".

Európsky veľtok vysychá. Jeho hladina historicky prvýkrát klesla na nulu

Vzácne a vyhynuté druhy živočíchov

Morský cicavec dugong morský (Dugong dugon), ktorý inšpiroval vznik mnohých mýtov a legiend o morských pannách a sirénach, v Číne prakticky vyhynul.

Len traja rybári, ktorých vedci za uplynulých päť rokov spovedali, uviedli, že dugonga videli. V regióne za posledných 23 rokov neboli vykonané nijaké overené pozorovania, pričom neexistujú ani overené záznamy o pozorovaní tohto živočícha od roku 2008.

Dungong bol najčastejšie pozorovaný okolo roku 1960 a počet jeho pozorovaní začal rapídne klesať od roku 1975. Od roku 1988 klasifikovala Čína tohto morského cicavca ako chráneného živočícha prvého stupňa.

Expanzia Starlinku

Družice Starlink sa budú od budúceho roka pripájať priamo k mobilným telefónom T-Mobile a ich majitelia dostanú prístup k službám aj na najodľahlejších miestach mimo dosahu pozemných zdrojov mobilného signálu.

Nová služba bude na obežnej dráhe Zeme využívať sieť družíc spoločnosti SpaceX Elona Muska. Na súčasných mobilných telefónoch od konca roku 2023 umožní textové správy, hlasové hovory a dátové služby budú nasledovať neskôr.

01 - Modified: 2024-03-06 12:00:00 - Feat.: - Title: Jupiterov ľadový mesiac produkuje kyslík. Toto zistenie vedcov však zásadne ovplyvňuje naše šance nájsť na ňom život 02 - Modified: 2024-02-13 12:00:00 - Feat.: - Title: Zem síce nie je plochá, ale Jupiter kedysi mohol byť. Nový výskum odhalil zaujímavý pohľad na našu slnečnú sústavu 03 - Modified: 2024-02-03 09:54:20 - Feat.: - Title: GALÉRIA Nové snímky Webbovho teleskopu ťa zaručene ohromia. Zachytil krásne špirálové galaxie 04 - Modified: 2023-12-07 11:00:00 - Feat.: - Title: Z nového objavu Webbovho teleskopu behá mráz po chrbte. Toto vesmírne monštrum chrlí stovky hviezd ročne 05 - Modified: 2023-11-25 09:00:00 - Feat.: - Title: Chceš byť súčasťou vesmírnej misie? NASA ti umožňuje poslať odkaz vo fľaši k Jupiterovmu mesiacu Europe