Vyšetrovatelia zatiaľ neurobili žiadne oficiálne vyhlásenie k príčine pondelkovej leteckej havárie v Kolumbii, pri ktorej zahynulo 71 ľudí, médiá s odvolaním sa na svoje zdroje a leteckých expertov čoraz častejšie špekulujú o možnom nedostatku paliva.
"Nemôžeme nič vylúčiť. Vyšetrovanie pokračuje a my čakáme na výsledky," citovala agentúra AP vyslúžilého generála bolívijského letectva Gustava Vargasa, ktorý stojí na čele aeroliniek Lami. Práve stroj tejto spoločnosti sa v noci na utorok v hornatej oblasti strednej Kolumbie zrútil.
Doletové možnosti stroja si podľa dlhoročného poradcu amerických leteckých úradov Hansa Webera zaslúžia dôkladné preverenie. Pripomenul, že letecká vzdialenosť medzi miestom štartu a pristátia sa obvykle stanovuje podľa najkratšej trasy, hoci piloti málokedy kvôli turbulenciám a rôznym zmenám kurzu letia priamo. Dodal, že sa vzhľadom k doletu lietadla obáva toho, či piloti nešli vo výpočtoch príliš na hranu možností.
Mnohí leteckí odborníci tvrdia, že nehody spôsobené nedostatkom paliva sú výnimočné. Globo však napísal, že v čase príletu tragického letu sa k letisku v Medellíne približovali celkom štyri lietadlá. Prvý z nich podľa nemenovaného predstaviteľa kolumbijského úradu pre civilné letectvo dostalo prednosť, lebo hlásilo nedostatok paliva. Potom riadiacej veži oznámil let Lamia, že má rovnaký problém, napísal Globo.
O nedostatku paliva hovoril podľa médií tiež jeden z dvoch preživších členov posádky. Médiá tiež zmieňujú výpovede záchranárov, ktorí na možný nedostatok paliva tiež poukázali vzhľadom na to, že trosky stroja sa nevznietili. Denník Daily Mirror pritom v utorok uviedol, že pilot palivo pred nehodou vypúšťal, aby sa vyhol explózii a vznieteniu po náraze.
Niektorí obyvatelia v mieste havárie podľa Reuters vypovedali, že nepočuli motory. "Preletelo nad mojím domom, ale nepočul som žiadny hluk, motor určite nefungoval," citoval Reuters jedného z miestnych.
Vyšetrovatelia špekulácie o nedostatku paliva nijako nekomentujú, potvrdili však, že aj touto hypotézou sa budú pri objasňovaní zaoberať. Úrady aj vyšetrovatelia tiež zmieňujú, že pilot pred haváriou hlásil problémy s elektrinou.
Sedemnásť rokov starý štvormotorový hornoplošník strednej veľkosti British Aerospace 146 vo verzii Avro RJ85 podľa bolívijského úradu pre civilné letectvo technicky prešiel pred štartom kontrolou, ktorá žiadne problémy neodhalila.