StoryEditor

Praha je na Pradu pripravená už dlho

18.09.2009, 00:00

Parížska ulica v Prahe je bohatšia o ďalšiu luxusnú značku - taliansku Pradu. Do Česka vstúpila vo veľkom štýle. "Nemáme sa čoho báť,“ tvrdí v rozhovore pre Hospodářske noviny riaditeľ globálnej komunikácie a marketingu značky Prada Stefano Cantino.

V Prahe značka Prada otvorila jeden zo svojich najväčších európskych obchodov. Ako dlho ste tento krok zvažovali?
Český trh pozorne sledujeme už viac ako štyri roky. Praha už dlho patrí k destináciám, ktoré nás eminentne zaujímajú, aj vďaka súčasným výsledkom ďalších luxusných značiek našich konkurentov, ako sú Dior, Gucci, Hermes alebo Louis Vuitton, ktorí tu majú svoje obchody už zopár rokov. Urobili sme niekoľko rozsiahlych prieskumov trhu a výsledky hovorili jasne - Praha je na Pradu pripravená

Rovnako ako ostatné luxusné značky, aj vy ste si vybrali najprestížnejšiu adresu, pražskú Parížsku ulicu. Ako dlho ste pre taký veľký butik hľadali zodpovedajúce priestory?
Parížska bola jednoznačná voľba aj vďaka prítomnosti našich najväčších konkurentov. Fakt, že v Parížskej ulici už sídli väčšina najluxusnejších svetových značiek, dodáva jej, samozrejme, prestíž. Značku Prada, ktorá si zakladá na tradícii, navyše táto ulica v historickom centre presne vystihuje aj svojou podstatou. Krásny nárožný dom, v ktorom sa náš poschodový obchod nachádza, nám okamžite padol do oka, bol pre naše obchodné zámery úplne ideálny. Chceli sme aspoň päťsto štvorcových metrov. Nakoniec ich máme 750.

No nie je typické, aby taká luxusná značka hneď v Prahe otvorila dvojposchodový obchod. Navyše, v súčasnosti, ktorá luxusnému tovaru obzvlášť nepraje...
Je pravda, že luxusné módne značky svoje pôsobenie v Prahe rozvíjajú skôr postupne. V novej krajine najskôr otvoria menší obchod s doplnkami, ktorý potom rozšíria. My sme však mali jasné ukazovatele, že do Prahy môžeme rovno vstúpiť s celou škálou najširšieho sortimentu. To je i stratégia Prady. Ponúknuť kompletné portfólio produktov pre nás v Prahe bolo kľúčové aj preto, že ide vôbec o prvý obchod značky Prada v celom stredoeurópskom regióne.

Znamená to, že je pražský obchod prvým krokom vašej expanzie do ďalších krajín strednej a východnej Európy?
Presne tak. Chceme z Prahy urobiť bránu do ďalších krajín tohto regiónu. Prada zatiaľ nemá obchod vo Varšave ani v Budapešti či v ďalších krajinách tejto oblasti, tieto trhy nás veľmi zaujímajú a začíname ich sledovať. Z krajín východnej Európy sme len v Rusku, v Moskve máme štyri obchody. V nasledujúcich troch rokoch chystáme veľkú expanziu, ktorá strednú Európu zahŕňa. Praha je prvou kľúčovou destináciou.

V Prahe máte pre zákazníkov otvorené už dva mesiace. Máte už nejaké údaje o predaji?
Áno a prvé výsledky sú veľmi priaznivé. Pritom otvoriť v čase vrcholiacej letnej sezóny nie je veľmi strategické, najlukratívnejšou sezónou je vždy nastupujúce obdobie jesene a zimy, takže sme zvedaví na ďalší vývoj. Prvé ohlasy na náš pražský obchod nám však potvrdzujú, že sme sa rozhodli správne. Českí zákazníci sa už naučili oceniť skutočný luxus a na obchod značky Prada sa zjavne tešili.

Napriek tomu sa nemôžem nespýtať na to, čo prekvapilo aj mnohých odborníkov z odboru. Prečo Prada otvára taký veľký odchod práve v období globálnej ekonomickej krízy, ktorá sa vážne dotkla aj množstva firiem, ako je Escada či Christian Lacroix, ktoré sú pred bankrotom? Dávate tým najavo svojim konkurentom, že vám problémy nehrozia?
Krízu berieme, samozrejme, veľmi vážne. Avšak vstup na nový trh nie je záležitosťou roka, my sme do Prahy chceli už dávno pred prepadom svetovej ekonomiky. A ja si myslím, že je dôležité aj v týchto ťažkých časoch neschádzať z naplánovanej cesty, nemeniť stratégiu, držať sa svojich zámerov a stáť si za svojím rozhodnutím. Práve to môže luxusnej brandži podľa môjho názoru pomôcť.

Prada je v období nadnárodných konglomerátov jednou z posledných rodinných firiem. Firmu priamo riadi hlavná návrhárka Miuccia Prada s manželom. Myslíte si, že aj to vašej značke v čase krízy pomáha?
Je pravda, že je to v súčasnosti už celkom unikátne. Miuccia Prada s manželom riadia osobne úplne všetko - od návrhov a výroby modelov až po reklamné kampane a obchodnú stratégiu firmy. Našej značke to pred zákazníkmi bezpochyby dodáva celkom špecifickú hodnotu, je to naša DNA. Kombinujeme tradíciu s inováciou, kvalitu s invenciou a naši zákazníci si to vedia oceniť.

Spomínate tradíciu - vaša spoločnosť bola založená v roku 1913 a dodnes si zakladáte na tom, že všetky produkty vznikajú priamo v Taliansku. To sa, samozrejme, odráža na ich cene.
Deväťdesiat percent produktov je vyrobených priamo v Taliansku.

Teraz však expandujete aj do jedného z najlukratívnejších regiónov, do Ázie. A ázijské krajiny, najmä Čína, sa stretávajú so zásadným problémom - nelegálnym falšovaním luxusného tovaru. Ako s tým Prada bojuje?
Je treba rozdeľovať ázijský trh na Japonsko a ďalšie krajiny. Japonsko je stabilným trhom, kde má Prada značnú tradíciu, máme tam viac ako 30 obchodov. Oproti tomu Čína je neuveriteľne dynamickým trhom a chceme sa naň preto sústrediť. Aj cez problémy s nelegálnym kopírovaním výrobkov. Prada má však tú výhodu, že falošné výrobky našej značky zbadá na prvý pohľad aj laik. Navyše, keď si kúpite akýkoľvek výrobok našej značky, dostanete k nemu certifikát autenticity. Ak nie, je to falošný výrobok.

Vašej značke urobilo obrovskú reklamu predvádzanie s niektorými popkultúrnymi fenoménmi. Film Diabol nosí Pradu získal niekoľko nominácií na Oscara, váš obchod v SoHo v New Yorku sa objavil v seriáli Sex v meste. Ako takáto reklama pomáha tržbám?
Sme, samozrejme, veľmi radi, že Diabol nosí Pradu, Meryl Streep v tom filme bola skvelá. My sme to naozaj neplánovali, nemáme na tom filme najmenší podiel. Vznikol podľa rovnomennej knihy, bez nášho pričinenia. Rovnako tak seriál Sex v meste. Takéto "účinkovanie“ v obľúbených filmoch a seriáloch nám pomáha v šírení povedomia o našej značke, ale hlavne vypovedá o tom, čo značka Prada v súčasnom svete predstavuje. Že je súčasťou bežného života ľudí a zároveň synonymom luxusu, že má určitý status. A to je pre nás vlastne to najcennejšie.

menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
06. december 2025 12:01