V polovici tohto mesiaca prebehli dve konferencie firiem, ktoré hrajú veľkú úlohu v súčasných AI pretekoch. A ani na jednej z nich nebola zabudnutá skratka MCP. Ani my by sme na ňu nemali zabudnúť, je to totiž protokol, pomocou ktorého budú môcť AI agenti komunikovať medzi sebou navzájom alebo im to umožní lepší prístup k dátam.
Práve AI agenti, či ak chcete agentná AI, sú pritom považovaní za ďalší krok v rozvoji generatívnej umelej inteligencie. Fungujú ako naši pomocníci, asistenti či kolegovia, ktorým stačí zadať úlohu. Oni si ju následne rozložia na základné prvky a postupne jednotlivé zložky tejto úlohy splnia.
Veľa úloh, ktoré by sme teraz pre AI agentov mohli mať, sa odohráva cez webové stránky alebo vnútorné systémy, ktoré sú dizajnované pre používanie ľuďmi. Aj keď to nie je prekážka, ktorú by skôr či neskôr systémy umelej inteligencie nezvládli, je to pre nich náročnejšie. Len sa pozrite, ako je napríklad každá stránka pre rezervácie iná.
Štandard, ktorým AI agenti ušetria čas a energiu
A čo je zložité, na to spotrebujú AI systémy podstatne viac energie. Nie je sa tak čo čudovať, že sa objavil protokol, ktorý má cestu AI agentom za splnením zadanej úlohy zjednodušiť. Volá sa Model Context Protocol (MCP) a prišla s ním spoločnosť Anthropic. To je tá, ktorá prevádzkuje veľký jazykový model umelej inteligencie s chatbotom Claude.
Protokol dala spoločnosť voľne k dipozícii ako otvorený štandard a postupne sa k nemu prihlasujú všetky veľké firmy, ktoré nejaký AI model vyvíjajú. Umožní im totiž pristupovať k dátam a nástrojom prostredníctvom jednoduchej cesty. Niekedy je to prirovnávané k príchodu USB-C do sveta rôznych rozhraní.
Môžete si to zjednodušene predstaviť napríklad tak, že sa AI agent napojí na nejaký server a spýta sa ho, čo mu môže v danej oblasti ponúknuť. Získa od neho potrebné informácie, ako má k nástrojom a dátam na tomto serveri pristupovať, a môže ich rovno využiť. To povedie nielen k úspore strojového času a tým pádom aj nákladom na prevádzku AI agentov, ale aj k poskytovaniu presnejšej odpovede so zahrnutím väčšieho kontextu.
Čo sa zmení?
Možno si hovoríte, ako to zmení internet. Nech si agenti komunikujú, ako chcú. Zmení to predovšetkým to, ako internet používame. Dá sa totiž očakávať, že AI agentom budeme odovzdávať čoraz väčšiu porciu rutinných úloh, ktoré nás len zdržujú. Pri plnení týchto úloh trávime teraz značné množstvo času na internete, a to napríklad vrátane rôznych nákupov.
Stránky sú teraz nastavené tak, aby ľudského používateľa zaujali. Firmy na túto optimalizáciu vynakladajú pomerne dosť peňazí, ale teraz budú čeliť tomu, že im budú ľudskí zákazníci ubúdať a ich servery sa budú musieť vysporiadať s bezemocionálnymi strojmi, ktoré majú napríklad za úlohu nakúpiť na víkend nejaké potraviny, z ktorých bude možné vytvoriť dva hlavné chody podľa receptu, ktorý samé automaty vybrali. Umelá inteligencia totiž bude poznať aj preferencie používateľa.
A ľudský prvok z toho vypadne aj pri platení. Už teraz sa pripravujú štandardy pre autorizáciu, ktorá teraz umožňuje ľuďom používať ich existujúce metódy prihlasovania, aby agentom a aplikáciám poháňaným AI umožnili prístup k potrebným dátam a službám. A samozrejme aj k našej peňaženke, ako sme písali v texte "Visa chce dať umelej inteligencii vašu platobnú kartu. Mohla by nakupovať za vás".