StoryEditor

Kto ovplyvňuje podobu hlavnej stránky Facebooku a ako to môžem zmeniť?

17.08.2018, 12:15
Zaujímalo vás niekedy, prečo na Facebooku vídate príspevky v poradí, v akom sú? Odpoveďou je News Feed, špecializovaný algoritmus, ktorý vám zostavuje hlavnú stránku na mieru.

"Strávený čas nie je cieľ. Chceme, aby čas strávený na Facebooku ľudí motivoval k zmysluplným sociálnym interakciám," vyhlásil minulý rok zakladateľ najväčšej sociálnej siete Mark Zuckerberg.

Nepáčia sa mu scroll-zombie, teda používatelia, ktorí s mŕtvolnou tvárou nekonečne dlho listujú naprieč hlavnou stránkou, bez toho aby na príspevky akokoľvek reagovali. Podľa Facebookom citovaných psychológov je vám psychicky horšie, ako keď aktívne reagujete a komentujete, píše iDnes.cz.

Aby vás Facebook "popostrčil" podľa neho správnym smerom k aktívnej účasti na sieti, zmenil od apríla algoritmus, ktorý vám obsah hlavnej stránky zostavuje na mieru.

Aktuálne sa pozrieme na to, ako softvér funguje, čo sa zmenilo a ako môžete zobrazovanie príspevkov ovplyvniť.

Nonstop pracant

Kedykoľvek sa prihlásite na Facebook, zobrazia sa vám na hlavnej stránke príspevky v určitom poradí. Tým, čo ich postupnosť určuje, je algoritmus nazvaný News Feed. Jeho zmyslom je predpovedať, na aké príspevky budete pravdepodobne reagovať, alebo si ich pozorne prezriete, a tie zaraďovať najviac.

Robí tak na mieru pre každého užívateľa, pre každý jednotlivý príspevok. Pracuje nonstop a kedykoľvek niekto v čase vašej prítomnosti či neprítomnosti niečo pridá, News Feed posúdi, nakoľko relevantné to pre vás je.

Podľa uváženia príspevok následne zaradí na hlavnú stránku. Algoritmus sa neustále vyvíja a aktualizuje, jeho základné fungovanie však zostáva rovnaké. Než vygeneruje konečný sled príspevkov, prejde tromi krokmi.

1. Inventár

V prvom kroku vyhľadá News Feed všetky príspevky, ktoré pre vás bude posudzovať. Teda najmä od vašich priateľov, skupín, v ktorých ste, a stránok, ktoré sledujete. Okrem toho počíta aj s príspevkami stránok či ľudí, ktoré nesledujete, ale na ktoré reagujú vaši priatelia.

Zahŕňa aj príspevky, ktoré ste už videli. Ten istý príspevok sa vám môže zobraziť pokojne aj druhýkrát, najmä ak naň v čase vašej neprítomnosti reagovali vaši priatelia. Okrem toho do obsahu zaraďuje aj reklamu, ktorú ale vyhodnocuje a zaraďuje iný, špecializovaný softvér.

Vo videu si pozrite aj sedem krokov, ako si lepšie zabezpečiť Facebook:

2. Signály

Druhá úroveň je podstatne zložitejšia. Algoritmus nie je človek, ktorý by si mohol tipnúť úspech príspevku podľa intuície, na predikciu potrebuje presné dáta. Tie získava z tzv. signálov - atribútov príspevku, ktoré vyjadrí číselnou hodnotou.

  • Čas:

V tejto rovine hrá úlohu množstvo faktorov. Jedným z hlavných je čas uverejnenia. Jednoducho - čím aktuálnejší príspevok, tým vyššie sa môže zobraziť. Feed ale nie je chronologický.

Je preto možné, že ak sa týždeň neprihlásite, prvý príspevok bude päť dní starý. Najmä pokiaľ ide o svadobnú fotku vašej sestry, ktorú News Feed vyhodnotí ako veľmi relevantnú na základe ďalších signálov.

Facebook

​Čas hrá úlohu aj v spätnej väzbe pre algoritmus. Nepretržite meria a zachytáva, ako dlho sa na príspevky pri scrollovaní pozeráte. "Ak zvyčajne netrávite sledovaním príspevkov príliš veľa času a pri jednom z nich sa zarazíte, je to pre nás signál, že je pre vás relevantnejšie," uviedol pre Technet.cz Jan Ściegienny z Facebooku.

  • Interakcie:

V tomto signále algoritmus meria počet reakcií, komentárov a zdieľaní. Bonusom pre príspevok alebo jeho autora je, ak si jeho odkaz užívatelia posielajú cez Messenger. Pri zdieľaní záleží aj na tom, či lajknete zdieľaný odkaz, alebo sa prekliknete na pôvodný príspevok.

Algoritmus hľadá trendy vášho správania. Ak teda radi komentujete príspevky v nejakej skupine alebo lajkujete fotky niektorých užívateľov, príspevky od týchto ľudí sa vám budú zobrazovať vyššie.

  • Autor:

Čím viac ste s autorom v kontakte, tým viac si ho bude News Feed všímať. Počíta sa akákoľvek interakcia na Facebooku - vzájomné komentovanie či lajkovanie príspevkov, označovanie čiže tagy aj aktivita na Messengeri. Rolu hrá aj to, či ide o rodinného príslušníka alebo ako dlho sa priatelíte.

  • Kategória:

Každý príspevok spadá pod určitý typ: text, foto, video, odkaz. Ak radi komentujete videá, uvidíte ich viac. Kategórie majú aj druhoradú úlohu. Facebook dbá na vyváženosť a nemali by ste preto vidieť tri videá za sebou, ale budú preložené príspevkom či fotkou.

  • Informácie:

Pomerne vágnou kategóriou sú spravodajské hodnoty príspevku, teda ako vás môžu obohatiť. To Facebook zisťuje pomocou poverených tretích osôb aj spätnej väzby od používateľov.

Podľa vlastných slov sa snaží umiestniť do úzadia užívateľov, ktorí bez rozmyslu šíria veľké množstvo nehodnotných či nepravdivých odkazov.

  • Podružné:

Algoritmus operuje so stovkami najrôznejších dát. K dispozícii má množstvo okrajových údajov: ako má dotyčný vyplnený profil, na akom ste telefóne, alebo aké rýchle máte pripojenie. Aj tieto faktory môžu následne ovplyvniť výsledné poradie na hlavnej stránke.

3. Predikcia

Teraz má algoritmus veľké množstvo informácií, ktoré musí vyhodnotiť. Všetky kategórie majú rôznu váhu, avšak akú, to si Facebook stráži. Po vynásobení určitými koeficientmi, ktorými softvér koriguje, zlúči hodnoty do jednej a vznikne tak výsledné skóre významnosti.

Čím vyššie skóre, tým skôr vás podľa algoritmu príspevok zaujme a budete naň reagovať a tým vyššie sa na vašej hlavnej stránke zobrazí. Pri každom príspevku, ktorý vidíte, si tak môžete predstaviť virtuálne číslo, ktoré vysvetľuje jeho pozíciu.

Čo sa zmenilo?

Citát z úvodu naznačuje, čo je od tohto roku nové a ktorý zo signálov dostal väčšiu váhu: autor. Aby ste na Facebooku boli viac aktívni, algoritmus dáva prioritu na vám blízkych ľudí. Teda aj keď je nejaký príspevok zaujímavý a reaguje na naň veľa používateľov a je hodinu starý, uvidíte skôr príspevok od niekoho z vašej rodiny.

Alebo priateľa, s ktorým ste neustále v kontakte. "Pri vyhodnocovaní relevantnosti príspevkov sa pozeráme na mnoho signálov. Viac sledujeme, ako často komentujete, alebo reagujete na svojich priateľov. Tí sa potom budú objavovať na hlavnej stránke vyššie a naopak príspevky od ľudí, ktorých nemáte medzi priateľmi, sa snažíme zaradiť do úzadia," vysvetľuje Ściegienny.

Facebook

​Sieť pre tento rok stanovila tri priority:

Dôveryhodné zdroje. Viac príspevkov od ľudí či skupín, ktoré komunita považuje za dôveryhodné.

Informatívny obsah. Viac príspevkov, ktoré používatelia označili ako informačne prínosné.

Lokálny obsah. Viac príspevkov z vášho okolia, ktoré sa vás môžu týkať.

Facebook naopak začal takpovediac "vytláčať" niektoré príspevky, ktoré majú veľkú nádej na užívateľský úspech, ale idú proti stanoveným princípom. A už dlhšie znižuje skóre príspevkom, ktoré šíria informácie z nedôveryhodných zdrojov, alebo vzbudzujú nenávisť.

V tomto ohľade sa sieť spolieha na vlastných zamestnancov aj používateľskú spätnú väzbu. Aktuálne zoslabujú aj príspevky, ktoré obsahujú clickbaity (Neuveríte, čo sa stane tomuto človeku), spamy (Označte priateľa, ktorý by to zjedol) alebo príspevky žiadajúce: o reakcie, komentáre či hlasovanie.

Podobných príspevkov by ste preto mali vídať menej. Algoritmus sa upravuje priebežne a podstatné zmeny Facebook zverejňuje na svojom blogu.

Ako na algoritmus vyzrieť?

Do fungovania algoritmu si Facebook pochopiteľne hovoriť nenechá, ale podobu svoju hlavnej stránky ovplyvniť môžete. Ktoré príspevky sa vám budú zobrazovať, môžete ovplyvniť úmyselne niektorými funkciami aj svojím správaním.

V hornom paneli kliknutím na šípku rozbaľte menu a vyberte Preferencie vybraných príspevkov. Tu môžete vybrať stránky alebo ľudí, ktorých by ste si priali vidieť ako prvých.

To môžete aj jednotlivo na ich profiloch (pozor, nepleťte si to s pridaním medzi blízkych priateľov, po ktorom vám budú od tohto človeka chodiť upozornenia). Rovnako tak môžete prestať sledovať tých, s ktorými ste radi priatelia alebo im vyjadrujete podporu lajkmi, ale z nejakého dôvodu nechcete vídať ich príspevky.

Okno ponúka aj možnosť objaviť nových priateľov, ktorí by vás mohli zaujímať. Vybrať si môžete až tridsať ľudí alebo stránok, ktoré chcete zobrazovať ako prvé. Tie však nie sú radené chronologicky podľa pridaní, ale opäť na základe rozhodnutia algoritmu.

Zmenou správania môžete, ale aj nemusíte ovplyvniť výslednú podobu. Pretože Facebook otvorene priznáva, že algoritmus má stále muchy. Ak sa napríklad pri prehliadaní idete napiť, Facebook to pochopí tak, že sa vám práve viditeľný príspevok páči a jeho autora začne posúvať vyššie.

"News Feed sa neustále vyvíja na základe vášho správania. Vyhodnotenie sa nám však nie vždy podarí, a preto dávame užívateľom cez nástroje možnosť, ako obsah ovplyvnili," uzatvára Ściegienny.

01 - Modified: 2018-07-28 11:06:21 - Feat.: 0 - Title: Facebook či YouTube odmietajú zodpovednosť za príspevky na svojich stránkach 02 - Modified: 2018-08-15 09:57:37 - Feat.: 0 - Title: Facebook si uťahuje z novej českej rozprávky. Animáciami pripomína staré počítačové hry 03 - Modified: 2018-08-15 13:46:36 - Feat.: 0 - Title: Spolupracujte s nami, alebo zomriete. Facebook sa mal vyhrážať vydavateľom
01 - Modified: 2024-04-24 16:13:34 - Feat.: - Title: Štyri zdravotnícke organizácie by mohli dostávať príspevky v splátkach, rozhodla Národná rada 02 - Modified: 2024-04-26 12:53:58 - Feat.: - Title: Od Amazonu po Netflix. Veľký test desiatich streamovacích služieb odhalil veľké rozdiely 03 - Modified: 2024-04-13 10:47:44 - Feat.: - Title: Slovenskí branci zrejme prišli o facebookovú stránku. Fotky z lesov v maskáčoch vystriedali videá s ľahkou ázijskou erotikou 04 - Modified: 2024-04-05 11:00:00 - Feat.: - Title: Žena zverejnila na Facebooku negatívnu recenziu na paradajkový pretlak. Hrozí jej za to sedem rokov väzenia 05 - Modified: 2024-04-04 14:00:00 - Feat.: - Title: Lacný, lacnejší a najlacnejší. Toto trio nových mobilov zaujme šetrných zákazníkov
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
28. apríl 2024 07:14