Možno som len nemal šťastie na učiteľov s dostatočným literárnym talentom, prípadne sa nevedeli nad mojimi vylomeninami rozčúliť tak, aby v afekte napísali niečo dostatočne smiešne.
Predstavujem si, že učiteľ, ktorý sa pred napísaním poznámky rozčúli, koná potom v stave pominutia zmyslov, na ktorý pamätá aj trestný zákon. Na to musíme prihliadnuť aj my, keď si teraz budeme čítať, čo niektorí učitelia a učiteľky za zníženej príčetnosti napísali do žiackych knižiek.
O noži a zvončeku
Aj keď v poznámke, ktorú sa chystám citovať ako prvú, učiteľ zaznamenal žiakov prehrešok vecne. Až sa čudujem, ako sucho referuje o žiakovom správaní, takže je pre nás táto poznámka cenným historickým dokladom toho, čo sa vtedy v triede odohralo.
V poznámke sa píše:
„Simuloval zvonenie školského zvončeka budíkom, a keď sa mu na to prišlo, ešte tvrdil, že ho o to školník požiadal.“ Tu musím poznamenať, že situácia obsahovala väčší potenciál pre zaujímavý zápis, ale učiteľovi patrí ocenenie a vďaka za jeho pokoj a rozvahu.
Naopak, vychladnúť mal a trochu porozmýšľať nad prácou s podmetom učiteľ, ktorý napísal: „Vošiel som do triedy a on sa mi nepostavil.“ Chápem, že učiteľ chce predovšetkým rodičom oznámiť, čo ich dieťa vykonalo.
Právom pritom počíta so spolupracujúcimi rodičmi, ktorí z jeho poznámky vylúpnu podstatu bez toho, aby sa nechali rozptyľovať nejakou štylistickou neobratnosťou. Avšak komplikovanejšie je to vtedy, keď poznámka pripúšťa ďalšie a ešte znepokojujúcejšie výklady.
Nemyslime radšej hneď na najhoršie, keď si prečítame poznámku: „Bola na záchode s troma spolužiakmi a fajčila.“ Pri poznámke: „Váš syn na hodine hrá mariáš, hlási dvadsať, nemá kráľa a potom sa háda,“ mám priamo pocit, ako keby ju písal spolužiak, a nie pani učiteľka.
Nejako sa z toho stráca okolnosť, že pri hodine sa hrať karty nemajú, a nie že hráč má vedieť prijať porážku. Ak máte pocit, akého bola pani učiteľka schopná ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.