Ak ste si 4. augusta 1930 išli v New Yorku nakúpiť a vošli ste do novootvoreného supermarketu na rohu Jamaica Avenue a 171. ulice, otvoril sa pred vami celkom nový svet.
King Kullen: Predchodca supermarketov
Hoci menších samoobslúh bolo v tom čase naprieč USA už viacero, King Kullen začal písať novodobé dejiny supermarketov. Syn írskych prisťahovalcov, Michael J. Cullen, mal 18 rokov, keď v roku 1902 nastúpil do spoločnosti The Great Atlantic and Pacific Tea Company, vedúceho reťazca obchodov s potravinami.
Nasledujúce roky postupoval v kariérnom rebríčku, neskôr sa zamestnal v spoločnosti Kroger Company, ktorá už vo svojom maloobchodnom reťazci využívala samoobslužný systém. Ako manažér 94 firemných predajní mal jasný plán a načtrol ho v liste majiteľovi firmy Emilovi Krogerovi. Plánoval vybudovať sieť veľkých samooblužných obchodov, ktoré by boli umiestnené jeden až tri bloky od štvrte s vysokým nájomným.
Odpoveď na list mu neprišla, a tak sa Cullen s rodinou presťahovali na Long Island. V bývalej garáže s rozlhou 560 m² v štvrti Queens otvoril prvý supermarket. O šesť rokov fungovalo v USA už 17 supermarketov s ročným obratom 6 miliónov dolárov.
Cullen síce nevynašiel samoobslužný predaj, vytvoril však celkom novú koncepciu nakupovania, pre ktorú ho americký Smithsonian Institute povýšil na prvý supermarket spĺňajúci päť moderných kritérií: oddelené oddelenia, samoobsluha, zľavové ceny, reťazový marketing a obchodovanie vo veľkom objeme. Na rozdiel od predchodcov vsadil na nízke a jasne uvedené ceny a bezplatné parkoviská.
Black friday: Čím viac, tým lepšie!
Zostáva vám 57% na dočítanie.
