Paríž, šesťdesiate roky minulého storočia. Módny dom Balenciaga stále funguje. Nie na dlho. Ale to nikto z prítomných v ateliéri na Avenue George V ešte netuší. Práve tu prebieha fitting na modelke Danielle Slavik, obľúbenkyni Cristóbala Balenciagu.
Modelky si vždy vyberá sám, je tým preslávený. Ona sa ňou však stala náhodou, a to keď sem v 64. roku odprevadila svoju kamarátku, aby jej počas konkurzu robila spoločnosť. V ten deň mala podomácky odfarbené vlasy a šaty si kvôli škvrne obliekla naruby.
Napriek tomu chcel Cristóbal – v tom čase už couturiér po celom svete uznávaný nielen svojimi patrónkami a médiami, ale aj kolegami ako Coco Chanel či Christian Dior – vidieť aj jej chôdzu. Sotva vtedy dokázala zdvihnúť bradu, ako nekomfortne jej z celej tej situácie bolo! Riaditeľka salónu Mademoiselle Renée ju obliekla do kostýmu a poslala do ateliéru za svojím šéfom.
Tam dostala otázku, ktorá pre ňu zmenila, no, vlastne tak nejako všetko: „Kedy môžete začať?“ A tak tu teraz stojí. Ďalší z fittingov, čo sa môže pokojne pretiahnuť aj dlho do noci. A cíti, ako na ňu ide slabosť. Točí sa jej hlava. „Čo sa deje?“ počuje k sebe prichádzať Cristóbalove slová.
„Veľa som toho dnes nezjedla,“ vysvetľuje. Drží práve diétu. Či to nie je zjavné, že sú jej stehná na túto prácu príliš silné? „Danielle, tvojou prácou nie je chudnúť,“ odpovie Cristóbal. „Mojou prácou je obliecť ťa tak, aby kilá neboli vidieť.“ Na to pošle do Relais de l’Alma, reštaurácia za rohom, pre steak s hranolkamii a počká, kým sa modelka nenaje…
Naspäť ku koreňom
Danielle Slavik zomrela tento rok 13. júla, iba pár dní po poslednej kolekcii, ktorú pre Balenciagu ako kreatívny riaditeľ vytvoril Demna Gvasalia. Aj na tejto prehliadke mala vo svojich osemdesiatich rokoch pôvodne predvádzať. Keď Demna na pozícii kreatívneho riaditeľa roku 2015 nastupoval, mal pred sebou ťažkú úlohu.
Ako to vtedy trefne vystihla módna kritička Sarah Mower, móda značky bola dlhé roky zaseknutá na cocktail party. Demna si s výzvou poradil na výbornú: Počas svojho desaťročného pôsobenia pri Balenciagu ju znovu premenil na kultovú záležitosť, a rovno pritom redefinoval luxus.
Robustné tenisky aj ihly voľne prechádzajúce do legín, nadrozmerné mikiny s kapucňou a iné modely provokatívne prepisujúce telesné proporcie sa stali jeho charakteristickým rysom. Pôsobili na hony vzdialené od estetických kódov, ktoré za sebou zanechal Cristóbal? Absolútne.
V skutočnosti však Demna svojím architektonickým prístupom k tvorbe couturiérovho odkazu vzdal hold. A nakoniec to bol on, kto do repertoáru značky vrátil neoddeliteľnú súčasť jej DNA, totiž haute couture, na mieru šitú, najvyššiu formu módy.
Nový riaditeľ Pierpaolo Piccioli väčšinu svojej kariéry – neuveriteľné štvrťstoročie – viedol taliansku značku Valentino. Preslávil sa svojou romantickou víziou aj referenciami práve k slávnym modelom haute couture z minulosti. Dá sa teda očakávať, že na dielo zakladateľa domu Balenciaga nadviaže o niečo doslovnejšie ako jeho predchodca.
A potom: keď Pierpaolo v roku 2018 na svoj Instagram nahrával prvý príspevok, bol na snímke svadobný model od Cristóbala zo sedemdesiateho roku. „Jednoduchosť je vyriešená zložitosť,“ napísal do popisu.
Ako sa rodí mýtus
Ale kto bol vlastne Cristóbal Balenciaga?
Zostáva vám 77% na dočítanie.
