Na konci januára roku 2010 otvorilo slávne londýnske V & A múzeum (Victoria and Albert Museum) trochu neobvyklú výstavu. Dva týždne tu bolo možné zhliadnuť exponáty z nedávnej i pradávnej histórie, na prvý pohľad nahromadené "bez ladu a skladu".
Čo mohla mať spoločné obetná tácka starých Rimanov, polmetrová soška egyptskej princeznej, fragment ranného stredovekého relikviáru, Gauguinove črty a nákresy amerického maliara z prelomu 19. a 20 storočia Thomasa Morana?
Nápovedou bol fakt, že záštitu nad celou výstavou prevzal Scotland Yard, respektíve oddelenie Metropolitnej polície pre vyšetrovanie kópií a falzifikátov. Všetky tieto exponáty totiž spájalo jediné meno, ich skutočný tvorca.
Na slávnostnom prestrihnutí pásky sa žiaľ zúčastniť nemohol. Odpykával si totiž trest odňatia slobody vo výške štyroch rokov a ôsmich mesiacov.
Shaun Greenhalgh, ktorý mal v čase odsúdenia 47 rokov, totiž zosmiešnil celý svet galérií, dražieb, znalcov a zberateľov umenia. A to bez toho, aby vystrčil päty z domu v Boltone, kde žil so svojimi starými rodičmi.
A aj bez toho, aby si peniaze z lukratívnych podvodov užíval. Jeho cieľom totiž nikdy nebolo zbohatnutie. Podvod bol v jeho prípade len cestou, ako dostať vlastné diela do sveta. A zasiahnuť snobskú konzumnú morálku zberateľov.
Formujúci pritom pre neho bol, ako sám priznal, výlet do Ríma, ktorý absolvoval v trinástich rokoch.
Plamienky pohŕdania
Začalo to turisticky nevyhnutnou návštevou galérií. A Shaun sa zamiloval. Do práce Botticelliho, Perugina, Signorelliho a Rafaela. "V porovnaní svojej existencie s prácou nežijúcich majstrov som sa cítil úplne bezvýznamný," nepopieral svoju fascináciu. A vtedy ho napadla ona otázka: Dokázal by niekto na svete zopakovať to, čo vytvorili oni?
Okrem toho si v rímskych galériách mladučký Greenhalgh všimol ešte jeden fenomén: Pseudoznalci a samozvaní odborníci, ktorí prechádzali galériami a rozdávali zasvätené komentáre.
Ešte včera nemali o umení ani potuchy, v galériách sa však, vybavení vreckovým cestovným sprievodcom tvárili ako profesionáli, oduševnene preciťujúci diela majstrov.
Pripadalo mu to pokrytecké, možno až svätokrádežné. V mysli 13-ročného chlapca sa zrodila komická predstava týchto výletníkov, keby sa na prehliadku vydali s chybne vytlačeným katalógom.
Vážne, kto z nich by vôbec poznal, že Kajúca sa M...
Zostáva vám 85% na dočítanie.