Hudba, ktorá nezovšednie
Minulý týždeň uverejnil svoje hospodárske výsledky za prvý štvrťrok tohto roku nemecký mediálny koncern Bertelsmann. "Prevádzkový zisk našej spoločnosti bol na konci marca 111 miliónov eur v porovnaní so stratou 75 miliónov eur v rovnakom období minulého roku," informoval finančný riaditeľ koncernu Bertelsmann Siegfried Luther. Podľa servisu Bloomberg sa čistý zisk vyšplhal na 31 miliónov eur z minuloročnej straty 397 miliónov eur.
Za narastajúcim ziskom stojí podľa Luthera predovšetkým hudobná divízia spoločnosti, vydavateľstvo BMG, ktorá podielom na svetovom trhu obsadzuje piate miesto. Práve BMG je dôkazom toho, že sa hudobnému trhu blýska na lepšie časy. Najúspešnejším interpretom z ich stajne je v tomto roku černošský spevák Usher, najväčšia hviezda súčasného amerického rhytm&blues. Usher, ktorého hit Yeah! už niekoľko týždňov okupuje prvé priečky hitparád, nielen v USA a v Európe, ale aj na ázijskom kontinente, je po dlhých troch rokoch prvým interpretom, ktorého albumy sa za jediný týždeň predali vyše milióna kusov.
Podľa hudobných analytikov ovplyvňuje fanúšikov pri nákupe aj samotný hudobný žáner. "V súčasnosti je napríklad veľmi v móde práve rhytm and blues, čo sa gramofirmám vypláca," hovorí Jonathan Shelby, britský znalec súčasnej populárnej scény. "Fanúšikovia černošských hviezd typu Beyoncé chcú mať doma ich originálne albumy. Na rozdiel od popu im tak nezovšednejú a radi do nich preto investujú," dodáva Shelby.
BMG má navyše licenciu na vydávanie albumov víťazom populárnej talentovanej súťaže Pop Idol, ktorá prevádzkuje spoločnosť Freemantle Media. Show má všade na svete, vrátane Česka, kde ju Nova vysiela pod názvom Česko hľadá SuperStar, obrovskú popularitu. Originálne albumy víťazov sa predávajú na desaťtisíce. Na Slovensko sa súťaž dostane na konci tohto roku, takže album víťaza, resp. kompiláciu víťazov môžeme očakávať v budúcom roku. Jeho vydanie je súčasťou licenčnej zmluvy.
Podobný nárast ziskov ako BMG vykázali aj konkurenčné vydavateľstvá, najmä Sony Music a EMI.
Budúcnosť? Virtuálny trh
Analytici tiež upozorňujú na skoré previazanie reálneho a virtuálneho hudobného trhu. "V súčasnom svete moderných technológií nemá význam hudobným portálom iba konkurovať," hovorí Steve Lohr, špecialista na virtuálny obchod s hudbou. "Vydavateľstvá majú práve teraz šancu presadiť sa samy na internete. Prerozdelením síl vznikne nová situácia, na ktorej môžu zarobiť," citoval Lohra denník New York Times. Vydavateľom sa dvihnú tržby, ak zlacnia. To by sa im vstupom na virtuálny trh mohlo podariť, čo potvrdzuje aj štúdia Americkej asociácie nahrávacieho priemyslu.
Na väčšine v súčasnosti najnavštevovanejších hudobných portálov, ako sú iTunes, Napster či Listen.com, stojí stiahnutie albumu v priemere desať dolárov, teda asi tristo korún. V obchode stojí cédečko zhruba dvojnásobok.