Na sociálnych sieťach sú ako ryby vo vode. Cestovanie nie je len ich vášňou, ale aj životnou náplňou a predovšetkým spôsobom obživy. Zatiaľ čo väčšina z nás si sadá každý deň za pracovné stoly, influenceri trávia svoje dni na vlnách, popíjaním koktailov alebo objavovaním skrytých turistických pokladov v tých najatraktívnejších krajinách sveta.
Väčšina z nich však tvrdošijne trvá na tom, že ich cesta k zárobkom z tvorenia cestovateľského obsahu nebola ani zďaleka jednoduchá. "Ak ma sledujete na Instagrame, tak dobre viete, že moje cesty neboli nikdy financované z,oteckovho fondu´". Vyrastala som v rodine strednej triedy. Požičala som si obrovské množstvo peňazí na vzdelanie, získala som prácu v Singapurskej turistickej rade a o dva roky neskôr som odišla, aby som si splnila sen o cestovaní po svete. Okrem malých úspor som nemala tušenie, ako to zvládnem,“ píše úspešná indická influencerka Shivya Nathová.
Okrem klasického zamestnania na čiastočný úväzok sa dlho venovala písaniu cestopisných článkov. Čokoľvek si zarobila, investovala do cestovania. Postupne si založila cestovateľský blog, ktorý funguje už trinásť rokov. Vybudovala si publikum a začala si blogovaním o svojich cestách zarábať prvé peniaze.
"S príchodom Instagramu som sa musela naučiť nové obchodné triky a stratégie. V roku 2023 som dosiahla svoj najvyšší príjmy v histórii, z ktorých viac ako 50 percent pochádzalo práve z Instagramu," opisuje Nathová, ktorej instagramový profil dnes sleduje 134-tisíc sledujúcich.
Nájsť si vlastnú cestu
Blogy aj instagramové účty sú dnes presýtené fotkami dokonalých zákutí s morom, plážou a fotogenickým pracovným kútikom s ležérne položeným laptopom. Influenceri si uvedomujú, že je potrebné vystúpiť z davu a ponúknuť niečo nové a nevšedné, aby zaujali.
"Ak je vaším cieľom začať si cestovaním zarábať alebo zväčšiť príjem, musíte nájsť spôsob, ako robiť propagáciu inak. Či už je to pravidelné živé vysielanie na sociálnych sieťach alebo vytváranie zaujímavým materiálov, ktoré si sledujúci môžu vytlačiť a vziať so sebou na cesty, musíte si nájsť vlastný spôsob," radí na svojom portáli biznis koučka Jenny Melrosová.
Dodáva, že značiek, s ktorými je možné spolupracovať, je v dnešnej dobe veľa. Je však potrebné nájsť nevšedný spôsob, ako osloviť cieľovú skupinu sledujúcich.
"V júli 2023 som investovala do svojho vzdelania a v auguste som začala s Instagramom. Odtiaľ to už išlo hore. Za peniaze zo sociálnych sietí som začala cestovať na plný úväzok. Áno, niektorým ľuďom čísla vystrelia samé. Sú vtipní, krásni, talentovaní alebo majú výraznú osobnosť. Ale pre nás, obyčajných smrteľníkov, je kľúčové rozumieť algoritmu, zvýšiť dosah, kvalitne rozprávať príbeh, ktorý sa predá, a hlavne vedieť premeniť čísla na zárobok. Aj tí, čo rýchlo uspejú, môžu rovnako rýchlo spadnúť, pokiaľ nevedia, prečo uspeli. Preto je tak dôležité rozumieť sociálnym sieťam a marketingu. Akonáhle to ovládnete, budete mať v rukách nástroj, ktorý vám môže zmeniť život,“ radí úspešná česká travel influencerka Anna Belaníková.
Poďme sa pozrieť na najčastejšie spôsoby, ako influenceri zarábajú.
