StoryEditor

Ohrozia revolučné zmeny nadvládu Ferrari?

Už len dva dni zostávajú do začiatku 54. ročníka seriálu majstrovstiev sveta formuly 1.
  • Kto bude ťahať miliónovými nitkami v prestížnej formule 1?
  • Už len dva dni zostávajú do začiatku 54. ročníka seriálu majstrovstiev sveta formuly 1, ktorý by mal byť celkom iný ako minuloročný. Vo vlaňajšej sezóne totiž suverénne kraľoval takmer nezdolateľný tím Ferrari (jeho piloti netriumfovali iba v dvoch pretekoch!!!) na čele s fenomenálnym Michaelom Schumacherom. Nadvláda jednej stajne však automaticky znamená živorenie iných, čoho dôsledkom bol bankrot Arrowsu, ako aj hromadné prepúšťanie zamestnancov v Jordane, Jaguari a Minardi. Tento vývoj sa, samozrejme, nemohol páčiť vedeniu celého seriálu, a tak prezident Medzinárodnej automobilovej federácie FIA Max Mosley a majiteľ práv na F1 Bernie Ecclestone zvolali na 28. októbra 2002 na londýnskom letisku Heathrow v hoteli Hilton stretnutie so zástupcami všetkých tímov, na ktorom vzišiel dosiaľ najradikálnejší komplex zmien v histórii MS. Tento zásah sa týkal prakticky všetkého -- od spôsobu kvalifikácie, dodávky pneumatík, cez tímovú réžiu až po testovanie monopostov. Dokonca neobišiel ani systém bodovania, keď si bude body do celkového hodnotenia namiesto prvej šestky pripisovať až najrýchlejších osem pretekárov. Hlavným cieľom zmeny pravidiel bolo vyrovnať kvalitu štartového poľa, čím by sa zvýšila sledovanosť celého seriálu (a, samozrejme, aj pozornosť sponzorov), ale súčasne sa sledovalo aj finančné odbremenenie nákladov ekonomicky slabších tímov.
    Rozpačité prijatie nových pravidiel
    Nové pravidlá však prijali tímy i jazdci dosť rozpačito. Williams-BMW a West McLaren Mercedes chcú dokonca postaviť Medzinárodnú automobilovú federáciu (FIA) kvôli nim pred arbitráž! Aj samotní jazdci sa k novinkám vyjadrujú zväčša v hádankách. Nikto nevie posúdiť, či sa preteky formuly 1 vďaka nim skutočne stanú atraktívnejšie. Mnohí nie sú nadšení najmä tlakom počas kvalifikácie, ktorý bude oveľa väčší ako v minulosti -- každá chybička bude totiž znamenať horšie postavenie na štartovacom rošte, a tým i menšiu šancu uspieť v pretekoch. Je vôbec možné, aby niekto absolvoval bez nejakých technických problémov všetkých šestnásť kvalifikácií počas sezóny? Aj tým najlepším pilotom sa predsa môže na začiatku alebo na konci stať niečo neočakávané. Počas minulých sezón mali k dispozícii štyri merané kolá, a teraz iba jedno jediné! Ak sa niečo stane, musia začať zozadu. Všetci sú plní očakávania, ako sa ujmú nové pravidlá.
    Kvarteto debutantov
    Do nového ročníka 2003 odštartuje iba desať tímov, hoci celkovo môže jazdiť 12 stajní. Po Proste však skrachoval vlani aj Arrows, takže na štartovacom rošte bude stáť len dvadsať monopostov. V štyroch z nich sa predstavia úplní nováčikovia Ralph Firman (Jordan) z Veľkej Británie, jeho krajan Justin Wilson (Minardi) a dvaja Brazílčania Cristiano da Matta (Toyota) a Antonio Pizzonia (Jaguar). Naopak, miesta na štarte sa v tejto sezóne nenašli pre niektorých skúsených pretekárov, ako napríklad Brita Eddieho Ervina, Španiela Pedra de la Rosu (obaja Jaguar) či Fína Mika Sala. V porovnaní s minulým rokom až v siedmich tímoch došlo k zmenám v zložení jazdcov, stabilizované zostali iba stajne s najvyššími ambíciami -- Ferrari, Williams a McLaren.
    Aká teda vôbec bude sezóna 2003? Prinesú nové pravidlá požadovaný efekt? Oklieštia nadvládu červeného tímu z talianskeho Maranella, a či do poradia vážnejšie prehovorí aj niekto iný? Dokáže Williams splniť vysoké ambície a napraví si McLaren renomé? Pomôžu milióny Toyote viac ako k dvom bodom v minulej sezóne? "Prežijú" sezónu Sauber, Minardi a Jordan? Odpoveď na niektorú z týchto otázok možno naznačí už táto nedeľa...
    ZMENY PRAVIDIEL
    Od VC Austrálie platí:
    -- nový systém hodnotenia, keď body do celkového hodnotenia získava namiesto šiestich až osem pilotov (10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1)
    -- v kvalifikácii majú piloti v piatok aj sobotu k dispozícii iba jedno kolo
    -- v piatkovej kvalifikácii sa bude štartovať podľa priebežného celkového poradia, začínať bude dovtedajší líder
    -- o poradí sobotňajšej kvalifikácie rozhodnú výsledky piatkovej, začínať bude najpomalší jazdec
    -- zákaz manipulácie s monopostmi medzi sobotňajšou kvalifikáciou a samotnými pretekmi
    -- zákaz prenosu telemetrických dát z boxov do monopostu
    -- rádiová komunikácia nesmie byť zakódovaná a musí byť prístupná aj televíznym spoločnostiam
    -- tímy budú môcť použiť rezervný monopost iba v tom prípade, ak sa pretekárske auto poškodí natoľko, že nebude možná jeho oprava
    -- každý tím bude mať povolené iba dva odlišné typy "suchých" a jeden typ "mokrých" pneumatík
    Od VC V. Británie (20. júla) pribudne:
    -- zákaz používania kontroly trakcie a automatickej prevodovky
    -- zákaz používania launch control, čiže elektronického štartovacieho systému
    Kalendár F1 2003
    9. marca VC Austrálie (Melbourne)
    23. marca VC Malajzie (Sepang)
    6. apríla VC Brazílie (Sao Paolo)
    20. apríla VC San Marina (Imola)
    4. mája VC Španielska (Barcelona)
    18. mája VC Rakúska (Spielberg)
    1. júna VC Monaca (Monaco)
    15. júna VC Kanady (Montreal)
    29. júna VC Európy (Nürburgring)
    6. júla VC Francúzska (Magny-Cours)
    20. júla VC Veľkej Británie (Silverstone)
    3. augusta VC Nemecka (Hockenheim)
    24. augusta VC Maďarska (Budapešť)
    14. septembra VC Talianska (Monza)
    28. septembra VC USA (Indianapolis)
    12. októbra VC Japonska (Suzuka)

    menuLevel = 1, menuRoute = sport, menuAlias = sport, menuRouteLevel0 = sport, homepage = false
    19. máj 2024 08:45