Komerčné názvy niektorých vlakov sa v decembri zmenia. Na slovenské koľajnice tak po novom vyštartuje rýchlik Marlenka či Manner Neapolitaner. Naopak, cestujúci sa budú musieť rozlúčiť s názvami vlakov Okay Elektro a Innogy.
Takéto novinky prinesie pravidelná zmena cestovných poriadkov, ktorá začne platiť od 11. decembra. S komerčnými názvami, čiže s názvami firiem alebo ich produktov, budú od tohto dátumu jazdiť niektoré spoje štátneho dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) premávajúce na severnej trase Bratislava - Žilina - Košice.
Ostávajú aj zemepisné názvy
Cestujúci sa budú stretávať s pomenovaniami rýchlikov Mila Sedita, Horalky Sedita, Marlenka, Manner Neapolitaner, Fixinela, Novofruct a Intersport.
Dopravca však už v minulosti avizoval, že chce ponechať niektoré tradičné zemepisné názvy vlakov. Najväčšia časť pomenovaných vlakov tak bude podľa hovorcu spoločnosti Tomáša Kováča aj v novom cestovnom poriadku niesť zemepisný názov. Sú to napríklad mená ako Dargov, Liptov, Spišan či Ružín alebo Hron.
Na skvalitnenie služieb
"Prostriedky utŕžené za predaj komerčných názvov vzápätí investujeme do zvyšovania úrovne cestovania a skvalitňovania našich služieb," priblížil Kováč.
Štátny dopravca ale zároveň od 11. decembra vracia na trať medzi Bratislavou a Košicami aj InterCity vlaky. Či začne predávať názvy aj týchto spojov, firma do budúcna nevylúčila. "Vlaky InterCity nebudú mať k 11. decembru osobitný názov. Označené budú ako vlaky InterCity Železničnej spoločnosti Slovensko a číslom vlaku. Do budúcnosti však nevylučujeme zmenu," dodal Kováč.
V minulosti boli trápne
Komerčné názvy vlakov sa na slovenské koľajnice vrátili v júni 2013. Fungovali však už aj v minulosti. Ľudia cestovali napríklad vlakmi s názvami Aspirín či Obchodné centrum Mirage. V roku 2011 ich však vtedajšie vedenie ZSSK zrušilo a vrátilo sa k pôvodným slovenským pomenovaniam vlakov.
Dôvodom bolo najmä to, že názvy mali zlý dosah na orientáciu cestujúcich. "Jedným smerom sa totiž ten istý rýchlik volal inak ako opačným, názvy sa miešali a zamieňali. Nehovoriac často o trápnosti hlásení jednotlivých názvov," argumentoval vtedy dopravca ZSSK. A nenaplnili sa ani finančné predstavy, ktoré mala takáto reklama spoločnosti priniesť.