StoryEditor

Bratislava sa priblížila Tatrám. Otvorili kľúčový úsek diaľnice

10.07.2015, 14:58
Autor:
SITASITA

Národná diaľničná spoločnosť v piatok odovzdala do predčasného užívania nový diaľničný úsek na D1 Dubná Skala - Turany v dĺžke 16,4 kilometra. Motoristi tak môžu obísť husto osídlenú oblasť okolo Martina a ušetriť zhruba desať až dvanásť minút.

Diaľnica na Turci mala byť pôvodne hotová koncom minulého roka, ale spoločnosť Váhostav (Váhostav) požiadala o predĺženie zmluvnej lehoty výstavby.

Dôvodom bola povodeň vlani v máji, ktorá poškodila časť stavby. Všetky práce by tak mali byť ukončené do 30. septembra. Zhotoviteľ mal navyše finančné problémy, neplatil načas svojim dodávateľom a aj preto sa nedávno dostal do reštrukturalizácie. Pre podhodnotenú vysúťaženú cenu je stavba stratová.

Minister dopravy Ján Počiatek označil za najväčší benefit novej diaľnice komfortnú jazdu, vyššiu bezpečnosť a uvoľnenie regionálnych ciest v Martine, Vrútkach či Sučanoch.

"Po starej ceste denne prešlo takmer tridsaťtisíc áut, ktoré komplikovali život obyvateľom týchto miest. Novovybudovaná diaľnica preberie všetku tranzitnú dopravu, znížia sa emisie a hluk. Novým úsekom sme opäť bližšie k diaľničnému spojeniu východu a západu krajiny," povedal Počiatek.

Do konca tohto roku by mali byť odovzdané do prevádzky ďalšie štyri diaľničné úseky v dĺžke 40 kilometrov - oba úseky D1 Jánovce - Jablonov (18,5 km) pri Levoči, úsek D1 Fričovce - Svinia (11,2 km) pred Prešovom a tiež úsek rýchlostnej cesty R2 Pstruša - Kriváň (10,4 km) pri Detve. "Všetky staviame s výraznou pomocou fondov Európskej únie, čo je potrebné si v týchto turbulentných časoch pripomenúť," dodal minister.

Zmluvná cena výstavby D1 Dubná Skala - Turany bola 137,75 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (165,3 mil. eur vrátane dane), čiže 41,15 % z predpokladanej ceny štátnej expertízy. V prepočte na kilometer je to 8,4 mil. eur bez dane.

Výstavba úseku je financovaná z Kohézneho fondu Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava 2007 - 2013. Nenávratný finančný príspevok je 78 mil. eur, z toho 85 % pokryjú zdroje EÚ. Na úseku je 28 mostov a štyri križovatky.

Váhostav priznal, že predloženú cenu značne poddimenzoval, aby zákazku získal a udržal zamestnanosť. Súčasťou zmluvnej ceny bez dane bola 10-percentná rezerva na nepredvídateľné náklady vo výške 12,52 mil. eur. Vyčerpalo sa z nej zatiaľ takmer 11 mil. eur, čiže 87,5 percent. NDS uzavrela s Váhostavom päť dodatkov k zmluve a schválila 50 pokynov na zmenu.

01 - Modified: 2007-07-19 08:24:16 - Feat.: 0 - Title: Za digitálnu zábavu zaplatíme viac
01 - Modified: 2024-05-07 14:17:46 - Feat.: - Title: Národná diaľničná spoločnosť avizuje pokračovanie pravidelného servisu v diaľničných tuneloch 02 - Modified: 2024-05-05 09:38:45 - Feat.: - Title: Pád vetroňa v Martine podľa záchranárov neprežil zhruba 60-ročný muž 03 - Modified: 2024-05-04 22:33:49 - Feat.: - Title: V Martine spadol vetroň, zásah záchranárov komplikuje požiar. Zahynul minimálne jeden človek 04 - Modified: 2024-05-02 22:00:00 - Feat.: - Title: Rysuje sa konečný účet za našu najdrahšiu diaľnicu. Každý kilometer tunela vyjde na 100 miliónov eur 05 - Modified: 2024-04-16 11:22:52 - Feat.: - Title: Napredovanie D1 pri Ružomberku je dobrá správa, no prioritou je aj R1, hovorí primátor
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
08. máj 2024 07:46