Fontány Ríma či strechy Paríža. K týmto frázam, ktorými lákajú vychytené destinácie turistov, by sa mohlo pridať heslo paneláky Bratislavy, píše na portáli The New York Times v článku Monolity Bratislavy autorka Lisa Schwarzbaum.
Extrémnu koncentráciu nevkusných budov v Bratislave pripisuje Schwarzbaumová bytovej kríze po 2. svetovej vojne, ktorú paneláky vyriešili a aj sovietskej ideológii o rovnostárskej spoločnosti, ktorú jednotvárna paneláková zástavba vystihuje.
A hoci je podľa The New York Times paneláková zástavba typická pre celý bývalý sovietsky blok, predsa len pre Československo ešte o čosi viac, pretože boom v budovaní panelových domov z rokov 1959 až 1995 zmenil tvár československých miest tak, ako nikde inde. Ešte dnes až tretina Čechov a Slovákov "nazýva paneláky svojim domovom." Približne 130-tisíc ľudí býva len v jednej bratislavskej mestskej časti - v Petržalke.
"Nedôstojné králikárne, navrhnuté na demoláciu," cituje autorka výrok Václava Havla o panelákoch. Paneláky podľa Schwarzbaumovej nie sú ani hipstersky ironické, ani retro cool.
Do Bratislavy Schwarzbaumová vyrazila z "novopostavenej, nablýskanej" Wien Hauptbahnhof a asi za hodinu dorazila do "starej, nelogickej spleti" s názvom Bratislava hlavná stanica.
V Bratislave je podľa prestížneho amerického denníka ešte stále viacero pozostatkov komunistickej éry, ktorú reprezentujú "veľké podivné stavby" - masívna obrátená pyramída Slovenského rozhlasu; "hrozivo rozšírená" Slovenská národná galéria či Námestie slobody.
"S ľahkosťou sme mohli stráviť hodinu čumením a solídnych desať minút učením sa rôznych názvov: Most SNP, Nový most alebo UFO most," píše autorka o Bratislave.
Na záver autorka ironicky podotýka, že keď sa zastavila na toalete v reštaurácii, kde mala výhľad cez okno práve na Petržalku, zaujalo ju do okna vyryté sarkastické posolstvo: "Užívate si výhľad?"