Spolužiačky na stretávkeFlickr.com/Aigars Mahinovs

Vedci prišli s novým objavom. Prečo niektorí vaši spolužiaci vyzerajú podstatne mladšie?

15.05.2016, 15:14
ČTKČTK

Na stretnutiach bývalých spolužiakov je to vidieť najlepšie: niekto starne dobre a iný zle. Vek, na ktorý človek vyzerá, nemusí byť nutne totožný s tým, ktorý dosvedčuje rodný list. Na vine sú rovnakou mierou životný štýl aj genetika. Svoj význam majú viac či menej zdravé návyky, zdravotný stav, stres, ale aj DNA, ktorú sme zdedili po našich rodičoch.

Gén účinkuje ako fajčenie

Podľa štúdie nedávno zverejnenej na stránkach časopisu Current Biology ide najmä o jeden gén, ktorý môže spôsobovať, že vyzeráme o dva roky starší ako skutočne sme, zistil medzinárodný tím vedcov vedený Holanďanom Manfredom Kayserom a Britom Davidom Gunnom.

Vedci analyzovali genóm viac ako 2600 starých ľudí, ktorí sa zúčastnili štúdie o zdravotnom stave populácie v Rotterdame. Tieto údaje porovnávali s vekom odhadovaným podľa digitálnych fotografií. Potom skúmali genetické variácie spojené s mladším alebo starším zjavom. Takýmto spôsobom identifikovali gén lokalizovaný na chromozóme 16 a známy pod označením Mc1r, poznamenáva taliansky denník Corriere della Sera.

Tento gén kontroluje pigmentáciu kože a vlasov, ale zrejme tiež hrá úlohu v ďalších biologických procesoch, ako sú zápaly a opravy škôd na DNA. Jeho vplyv na náš vzhľad je podobný ako pri fajčení a prejavuje sa nezávisle od pohlavia a na tom, ako sme sa vystavovali slnku.

Veľké rozdiely medzi 38-ročnými

Samozrejme nie je jediný, ktorý ovplyvňuje náš vonkajší vzhľad, ale bol identifikovaný ako prvý a jeho význam potvrdili ďalšie výskumy. K objaveniu ďalších génov bude pravdepodobne potrebné analyzovať ešte širšie databázy.

Už predošlé výskumy ukázali, že vonkajší vzhľad je dôležitým indikátorom zdravia, ktorý ukazuje stupeň chátrania organizmu. Štúdia publikovaná na stránkach časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS) porovnáva vzhľad takmer tisícky osôb starých tridsaťosem rokov s ukazovateľmi biologického starnutia, ako je funkčnosť obličiek a pečene, úroveň cholesterolu v krvi, kardiovaskulárna spôsobilosť či dĺžka telomér, koncových častí chromozómov, ktorých skracovanie vedie k starnutiu bunky.

Skupinu dobrovoľníkov vedci vyzvali, aby odhadovali vek testovaných ľudí podľa toho, ako vyzerá ich tvár na fotografii. Ich úsudok sa ukázal zhodný s výsledkami laboratórnych testov.

Väčšina osôb vykazovala vek blížiaci sa tomu, aký mali na svojich preukazoch totožnosti, ale menšina vyzerala buď oveľa mladšie, alebo naopak oveľa staršie. Najväčší šťastlivec medzi 38-ročnými v tejto štúdii vyzeral o desať rokov mladší, zatiaľ čo ten najmenej šťastný mal podľa vzhľadu aj biologických funkcií 61 rokov.

01 - Modified: 2024-04-30 10:28:28 - Feat.: - Title: Robia vás aj o pár rokov staršie: Na tieto chyby by ste si pri líčení mali dať veľký pozor 02 - Modified: 2024-04-25 08:08:08 - Feat.: - Title: Cvičiť ráno, alebo večer? Pri obezite hrá načasovanie rolu, hovoria odborníci. Pomôžeme ti nakopnúť tvoje zdravie 03 - Modified: 2024-04-24 08:01:41 - Feat.: - Title: Daja Turnerová: „Gény sa nezaprú, aj keď ich stretnete na opačnom konci sveta.“ 04 - Modified: 2024-04-24 09:00:00 - Feat.: - Title: 11-ročné dievča objavilo milióny rokov starú fosíliu. Vedci sa domnievajú, že patrí najväčšiemu plazovi, aký kedy obýval planétu 05 - Modified: 2024-04-23 12:30:00 - Feat.: - Title: Konečne vieme, čo sa nachádza vo vnútri Mesiaca. Pomôže nám to lepšie pochopiť históriu celej slnečnej sústavy