CHEN Yu

Najväčší suchozemský cicavec v dejinách Zeme bol zrejme nosorožec, ukazuje nový nález

22.06.2021, 09:35
Čínskym vedcom sa podarilo objaviť nový druh pravekého nosorožca, Paraceratherium linxiaense. Pre potravu dosiahol až do výšky siedmich metrov a s predpokladanou váhou dvadsaťjeden ton patrí medzi najväčšie cicavce, ktorí kedy obývali našu planétu.

Nového pravekého tvora, ktorý žil zhruba pred 26,5 milióna rokov, sa vedcom podarilo identifikovať na základe analýzy fosílií, ktoré sa našli v roku 2015 v provincii Kan-su.

Nová publikovaná štúdia uvádza, že ide o úplne nový druh odlišujúci sa od iných známych vyhynutých obrích nosorožcov.

Je možné, že sa tým opäť otvorí otázka, ktoré cicavce držia v histórii našej planéty primát čo do veľkosti. Boli to nosorožce, alebo chobotnatce, konkrétne Palaeoloxodon namadicus?

Plne uchovaná lebka a čeľusť nedávno objaveného nosorožca naznačujú, že tento tvor mal štíhlejšiu lebku a chápavý ňufák pretiahnutý do malého chobota, aký majú napríklad dnešné tapíry, uviedol Teng Tchao z Ústavu paleontológie a paleoantropológie stavovcov v Pekingu, ktorý vedecký tím viedol.

Vedcom sa tiež podarilo zistiť, že tento nový druh bol úzko spriaznený s obrovskými nosorožcami, ktorí kedysi žili v Pakistane. To by naznačovalo, že putovali cez celú Strednú Áziu.

A ak sa mohli voľne pohybovať medzi severozápadnou Čínou a indickým subkontinentom, potom Tibetská náhorná plošina musela v tom čase mať nejaké nižšie položené oblasti a nebola ešte vyzdvihnutá tak vysoko ako v súčasnosti, dodal Ten.

01 - Modified: 2024-04-09 09:00:00 - Feat.: - Title: Fotopasca zachytila mláďa vzácneho druhu nosorožca. Kvôli pytliakom je na pokraji vyhynutia 02 - Modified: 2024-03-15 14:09:00 - Feat.: - Title: Dáte si kura? Pred päťdesiatimi miliónmi rokov by vás hrôzovták z Antarktídy zhĺtol ako malinu 03 - Modified: 2024-03-13 19:25:20 - Feat.: - Title: Dôvodov stratiť hlavu, nohu či chvostík môže byť celý rad. Teda pokiaľ si viete vypestovať nové​ 04 - Modified: 2024-03-06 15:19:20 - Feat.: - Title: Videli ste už hnedú pandu? Vedci vyriešili ich záhadu 05 - Modified: 2024-03-05 12:25:46 - Feat.: - Title: Láska až za hrob? Niektoré zvieratá pre svojich mŕtvych blízkych smútia, iné si na nich bez milosti pochutnajú