Stredoškolský učiteľ literatúry Jiří Kostečka si pred rokmi začal – len tak zo záujmu – systematicky zapisovať problémové slová, nad ktorými tápu jeho žiaci z radov kvintánov a sextánov.
Ocitli sa medzi nimi aj slová, ktoré by ste tam zrejme neočakávali: balamutiť, mdlý, mamon, osočiť, ostýchavý, otáľať, pokánie, pokorný, topiť, rubáš, trýzniť, údel či zámienka.
Naša univerzita si stále ešte robí nárok na to, že patrí medzi tie lepšie vysoké školy. Napriek tomu už pominuli časy, keď sme sa u našich poslucháčov čudovali nad gramatickými chybami. Dnes už slovo elypsa nikoho neprekvapí, a čo je ešte horšie – študenti sa často čudujú, prečo im gramatické chyby vyčítame.“
Ako príklad uvádza, že v poslednom semestri kontroloval 76 seminárnych prác budúcich stredoškolských učiteľov matematiky, z toho devätnásť z nich vracal na prepracovanie kvôli často úplne zmätočnému obsahu.
Naďa Vondrová z pražskej Pedagogickej fakulty UK k tomu poznamenáva: „Neviem, či to nie je len tým, že s pribúdajúcim vekom a praxou mám na študentov čoraz väčšie nároky. Je však pravda, že v záverečných prácach pozorujem, ako niektorým študentom dáva veľkú prácu sformulovať odsek, ktorý udrží myšlienku, o gramatike nehovoriac, tá je u niektorých na veľmi zlej úrovni.“
Podľa Tomáša Feřtka, ktorý sa zaoberá vzdelávaním, je neschopnosť rastúceho množstva mladých ľudí sformulovať súvislejšiu myšlienku jednou z príčin, prečo sa toľko opisujú bakalárske a diplomové práce.
„U časti populácie je dnes schopnosť napísať niečo elementárne natoľko nízka, že ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.