Nad juhozápadným Slovenskom sa v júni objavil jasný meteor.ILUSTRAČNÉ FOTO: Pixabay

Na územie Slovenska dopadol meteorit, našiel sa prvý úlomok. Vedci vyzývajú ľudí, aby hľadali ďalej

21.09.2022, 16:41
TASRTASR
  • Úlomok s hmotnosťou 8,6 gramu našiel nadšenec astronómie z Poľska Mateusz Żmija 20. augusta.
  • Vzorka v súčasnosti prechádza podrobnou analýzou.
  • Vedci vyzývajú obyvateľov Pustých Úľan, aby pokračovali v hľadaní.

"Nad juhozápadným Slovenskom sa 25. júna tohto roku objavil jasný meteor, ktorý bol dobre viditeľný na večernej oblohe. Vedci, miestni ľudia, ako aj príležitostní hľadači niekoľko mesiacov hľadali úlomky meteoritu, o ktorom sa predpokladalo, že dopadol v obci Pusté Úľany a jej okolí. Vedci z Univerzity Komenského v Bratislave oznámili, že sa našiel prvý úlomok," uviedol Juraj Tóth z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave.

Laboratórium skazy dinosaurov. Paleontológovia našli zázrak

Úlomok s hmotnosťou 8,6 gramu našiel nadšenec astronómie z Poľska Mateusz Żmija 20. augusta. "Mal veľké šťastie, pretože šanca nájsť exemplár v takomto teréne bola veľmi malá. Nálezca urobil niekoľko fotografií meteoritu a veľmi presne zdokumentoval miesto nálezu s jeho GPS polohou," ozrejmil Tóth s tým, že nálezca následne úlomok odviezol do Bratislavy a odovzdal ho vedcom z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky UK v Bratislave.

Vzorka v súčasnosti prechádza podrobnou analýzou. Vedcom sa zatiaľ podarilo potvrdiť pravosť a určiť, že na zemi pristála veľmi nedávno.

"Existuje veľa indícií, že ide o jeden z kamenných typov meteoritov nazývaných chondrity, obsahujúci malé kamenné sférické chondrule a zrnká kovu. Ale až podrobné mineralogické analýzy určia presný typ meteoritu," spresnil Tóth.

Vedci vyzývajú obyvateľov Pustých Úľan, aby pokračovali v hľadaní a venovali svoje nálezy na posúdenie a analýzu. Na okolitých poliach a v samotnej obci leží podľa nich určite viac úlomkov meteoritov, ktoré sa pri predchádzajúcich expedíciách nenašli.

"Je potrebné pripomenúť, že meteority nájdené na Slovensku sú majetkom štátu a mali by byť odovzdané miestnym úradom alebo vedcom," doplnil.

01 - Modified: 2022-06-21 08:32:54 - Feat.: 0 - Title: Laboratórium skazy dinosaurov. Paleontológovia našli zázrak