Čo sa deje s Neptúnom? Teleskopy zachytili na ôsmej planéte niečo zvláštne

12.04.2022, 12:30
sansan
Na Neptúne sa deje niečo neočakávané a astronómovia si nie sú istí prečo. Pomocou flotily pozemných ďalekohľadov medzinárodný tím astronómov zistil, že na ôsmej planéte od Slnka došlo k dramatickým zmenám teploty.

Teraz je jasné, že za posledných 17 rokov došlo k prekvapivému poklesu globálnej teploty Neptúna, po ktorom nasledovalo dramatické oteplenie na jeho južnom póle. Zistenia zverejnili v časopise The Planetary Science Journal.

"Táto zmena bola neočakávaná," povedal Michael Roman, postdoktorandský výskumný pracovník na University of Leicester v Spojenom kráľovstve a hlavný autor štúdie. "Keďže sme pozorovali Neptún počas jeho začiatku južného leta, očakávali sme, že teploty budú pomaly stúpať, nie klesať."

Ročné obdobia sú na Neptúne dlhé. Ľadový gigant obehne okolo Slnka raz za 165 pozemských rokov, takže zmeny v dlhých časových intervaloch sa očakávajú približne každých 40 rokov.

Problémom je, že na Neptúne je práve teraz leto a trvá od roku 2005, kedy sa táto 17-ročná štúdia tiahne späť. Prečo sa teda planéta ochladzuje?

V skutočnosti celosvetová priemerná teplota Neptúna medzi rokmi 2003 a 2018 klesla o 8 stupňov Celzia. Až v posledných dvoch rokoch ich pozorovaní – medzi rokmi 2018 a 2020 – sa tento trend rozpadol a teploty dramaticky stúpli o 10 stupňov.

"Naše údaje pokrývajú menej ako polovicu sezóny Neptúna, takže nikto neočakával veľké a rýchle zmeny," povedal spoluautor Glenn Orton, vedúci výskumný pracovník v Caltech’s Jet Propulsion Laboratory v Kalifornii.

Štúdia skúmala takmer 100 tepelných infračervených snímok Neptúna. Zmeny môžu byť spôsobené zmenami v chémii Neptúna, náhodnými vzormi počasia alebo možno slnečným cyklom.

Pre štúdiu astronómovia skombinovali všetky existujúce snímky Neptúna zhromaždené za posledné dve desaťročia pozemnými teleskopmi. Merali infračervené svetlo prichádzajúce zo stratosféry Neptúna.

"Tento typ štúdie je možný len s citlivými infračervenými snímkami z veľkých teleskopov, ktoré dokážu jasne pozorovať Neptún, a tie sú dostupné len posledných 20 rokov," povedal spoluautor Leigh Fletcher, profesor na univerzite v Leicestri. Našťastie vesmírny teleskop Jamesa Webba čoskoro poskytne bezprecedentné nové mapy chémie a teploty v atmosfére Neptúna.

"Myslím si, že samotný Neptún je pre mnohých z nás veľmi zaujímavý, pretože o ňom stále vieme tak málo. Toto všetko poukazuje na komplikovanejší obraz jeho atmosféry Neptúna a toho, ako sa mení s časom," uviedol Roman.

01 - Modified: 2024-04-25 17:25:00 - Feat.: - Title: Trojčlenná čínska misia odštartovala k vesmírnej stanici Tchien-kung, cieľom misie je dostať sa na Mesiac 02 - Modified: 2024-04-24 13:33:20 - Feat.: - Title: India ukazuje celému svetu, ako sa to má robiť. Do roku 2030 by mohli byť všetky jej vesmírne misie bezodpadové 03 - Modified: 2024-04-23 22:00:00 - Feat.: - Title: Bola to druhá najjasnejšia hviezda. V budúcnosti môže svietiť ako druhý Mesiac 04 - Modified: 2024-04-23 12:03:29 - Feat.: - Title: Stal sa zázrak. NASA po piatich mesiacoch dostala od sondy Voyager zmysluplnú správu 05 - Modified: 2024-04-23 12:30:00 - Feat.: - Title: Konečne vieme, čo sa nachádza vo vnútri Mesiaca. Pomôže nám to lepšie pochopiť históriu celej slnečnej sústavy