Teleskop zachytil medzihviezdneho návštevníka. Toto sú najlepšie snímky kométy, ktorá nie je z našej sústavy

16.12.2019, 23:00
Hubblov vesmírny teleskop agentúry NASA zachytil kométu 21/Borisov prechádzajúcu cez našu slnečnú sústavu rýchlosťou blesku 175-tisíc kilometrov za hodinu.

Veľkolepé nové snímky boli zhotovené zo vzdialenosti necelých 300 miliónov kilometrov. „Hubblov teleskop nám poskytuje najlepšie meranie veľkosti jadra kométy Borisov, čo je skutočne dôležitá súčasť kométy,“ uviedol vo vyhlásení David Jewitt, profesor astronómie na kalifornskej univerzite v Los Angeles.

Prvá fotografia ukazuje kométu pred vzdialenou špirálovou galaxiou. Jadro galaxie je na snímke rozmazané, pretože teleskop sledoval kométu.

„Naše snímky prekvapivo ukazujú, že jadro kométy je viac ako 15-krát menšie, ako naznačovali predchádzajúce štúdie. Polomer je menší ako pol kilometra. Je to dôležité, pretože poznať veľkosť nám pomáha určiť celkový počet a hmotnosť takýchto objektov v slnečnej sústave a v Mliečnej ceste. Borisov je prvá známa medzihviezdna kométa a radi by sme vedeli, koľko ich ešte je.“ NASA, ESA, and D. Jewitt (UCLA)

Podľa vedcov môže 2I/Borisov predstavovať iba začiatok série objavov medzihviezdnych objektov, ktoré navštevujú našu slnečnú sústavu. Je možné, že tu sú tisíce takýchto medzihviezdnych objektov. Väčšina z nich je však príliš slabá na to, aby sa dali zistiť pomocou súčasných teleskopov.

01 - Modified: 2024-04-23 12:03:29 - Feat.: - Title: Stal sa zázrak. NASA po piatich mesiacoch dostala od sondy Voyager zmysluplnú správu 02 - Modified: 2024-04-23 12:30:00 - Feat.: - Title: Konečne vieme, čo sa nachádza vo vnútri Mesiaca. Pomôže nám to lepšie pochopiť históriu celej slnečnej sústavy 03 - Modified: 2024-04-22 06:30:00 - Feat.: - Title: VIDEO Pes na Mesiaci či Marse už nemusí byť fikcia. NASA už trénuje prieskumného štvornohého miláčika 04 - Modified: 2024-04-19 12:00:00 - Feat.: - Title: NASA objavila baktérie odolné voči kozmickému žiareniu. Teraz ich chcú používať v produktoch, ktoré má doma každý 05 - Modified: 2024-04-18 22:00:00 - Feat.: - Title: Uvidíme na oblohe druhý Mesiac? Príčinou môže byť neobvyklá hviezda