Marek Husárik, Astronomický ústav SAV

Nepremeškajte výnimočný úkaz na oblohe. K Zemi sa blíži Vianočná kométa

12.12.2018, 13:54
sansan
Ide o hádam najočakávanejšiu kometárnu udalosť. Kto zmešká príležitosť vidieť túto kométu na vlastné oči, ďalšiu možnosť už nebude mať.

Kométa 46P/Wirtanen sa po viac ako 5 rokoch vracia do blízkosti Slnka a Zeme. Patrí do tzv. Jupiterovej rodiny komét, ktoré majú najvzdialenejšie body svojich dráh vo vzdialenostiach 5 až 6 astronomických jednotiek od Slnka.

Objavil ju americký astronóm Carl A. Wirtanen 17. januára 1948 na Lickovom observatóriu v Kalifornii. Je krátkoperiodická s obežnou dobou 5,44 roka. Patrí do tzv. Jupiterovej rodiny komét, ktoré majú najvzdialenejšie body svojich dráh vo vzdialenostiach 5 až 6 astronomických jednotiek od Slnka. Rozmer jej jadra je asi 1,2 kilometra a rotuje s periódou viac než 8 hodín, aspoň na základe posledných meraní. Kométa bola pôvodným cieľom misie Rosetta. Kvôli technickým problémom so sondou si však nakoniec vybrali náhradný cieľ, kométu 67P/Churyumov-Gerasimenko.

Dostupnejšie podmienky na pozorovanie tzv. Vianočnej kométy s menšími ďalekohľadmi sa začali už v polovici septembra, keď sa jej jasnosť dostala asi na +10 magnitúd, no výška nad obzorom krátko po polnoci nepresiahla 20 stupňov. Do polovice októbra ju zvýšila na +9 magnitúd, no nad obzorom bola nízko. Zhruba od konca novembra sa začala dostávať vyššie nad obzor a jej jasnosť dosiahla podľa meraní hodnotu takmer +6 magnitúd.

Dnes, 12. decembra dosahuje najbližší bod svojej obežnej dráhy k Slnku vo vzdialenosti 158 miliónov kilometrov, ale o 4 dni neskôr aj bod, v ktorom bude najbližšie k Zemi vo vzdialenosti takmer 12 miliónov kilometrov. V tomto období bude vysoko nad obzorom. Jej maximum jasnosti bude podľa modelu na hodnote približne +3 magnitúdy. Len pribúdajúci Mesiac bude kaziť pohľad na ňu aj voľným okom. Deň pred Štedrým dňom minie hviezdu Capellu iba vo vzdialenosti 1 stupňa. Ľudia, ktorí pôjdu na polnočnú omšu ju budú môcť vidieť priamo nad hlavou za prítomnosti dva dni starého splnu Mesiaca, poskytol nám informácie Marek Husárik z Astronomického ústavu SAV.

Postupne bude mierne slabnúť, ale aj na Nový rok by mohla byť viditeľná voľným okom, dokonca bez prítomnosti Mesiaca v súhvezdí Rys. Na Troch kráľov prejde do súhvezdia Veľký voz, kde už bude na hranici viditeľnosti bez ďalekohľadu. V tomto súhvezdí bude až do polovice marca, ale len v dosahu čoraz väčších ďalekohľadov. Astronómovia ju budú určite pozorovať až do polovice jari 2019. Potom sa nenávratne stratí v slnečnom svite zapadajúceho Slnka.

Kto zmešká príležitosť vidieť túto kométu na vlastné oči, ďalšiu možnosť už mať nebude. Predpovede na ďalšie nasledujúce príchody 46P už s podobnými jasnosťami ako tento rok nepočítajú. Výnimočná je aj tým, že je desiatou kométou, ktorá sa k Zemi dostane najbližšie za posledných 50 rokov.

01 - Modified: 2024-04-19 12:00:00 - Feat.: - Title: NASA objavila baktérie odolné voči kozmickému žiareniu. Teraz ich chcú používať v produktoch, ktoré má doma každý 02 - Modified: 2024-04-18 22:00:00 - Feat.: - Title: Uvidíme na oblohe druhý Mesiac? Príčinou môže byť neobvyklá hviezda 03 - Modified: 2024-04-18 10:11:08 - Feat.: - Title: Na dom mu spadol odpad z vesmíru. Teraz NASA potvrdila, že je to kus z batérie 04 - Modified: 2024-04-18 04:56:52 - Feat.: - Title: Šéf NASA varuje pred čínskou vojenskou prítomnosťou vo vesmíre 05 - Modified: 2024-04-16 18:03:17 - Feat.: - Title: Astronómovia objavili najväčšiu čiernu dieru v Mliečnej ceste. Je 33-krát väčšia než Slnko