StoryEditor

Nový poplatok za servis pri kúpe lístka na vlak: Čo sa mení a ako ušetriť?

26.05.2025, 11:00
  • Lístok si kúpite najvýhodnejšie jednoducho online cez e-shop, aplikáciu alebo prostredníctvom SMS.
  • Online nákup cez e-shop alebo aplikáciu, SMS lístky a automaty v tatranských vlakoch majú po novom nulový poplatok za servis.
  • Cestujúcim, ktorí si nie sú istí, ako kúpiť lístok na vlak online, sú k dispozícii odborné asistentky a asistenti.
  • Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

Nový poplatok pri kúpe lístka na vlak v pokladniciach pokrýva náklady spojené s osobným servisom, teda prácu pokladníka a vlakvedúceho, tlač lístka a údržbu predajných systémov. Keďže pri online nákupe tieto náklady nevznikajú, digitálny predaj je rýchlejší, pohodlnejší, šetrnejší voči životnému prostrediu aj nákladom na predajné procesy a po novom aj najlacnejší. Poplatok sa však netýka seniorov od 62 rokov so 100-percentnou zľavou z cestovného, všetkých od 70 rokov a osôb ťažko zdravotne postihnutých s potrebou asistenta, ktorí môžu naďalej využívať nákup v pokladniciach a vo vlaku ako doteraz. Cestovné ostáva naďalej nezmenené a železničná doprava je tak aj naďalej jednou z najdostupnejších foriem verejnej dopravy na Slovensku.

Jednoduchá kúpa

Lístok si kúpite najvýhodnejšie jednoducho online cez e-shop, aplikáciu alebo prostredníctvom SMS. Najvýhodnejšiu cenu má online lístok, pretože je bez poplatku za servis. Zároveň je ekologickou voľbou, keďže tu nie je prítomná žiadna papierová tlač, vďaka čomu sa šetrí životné prostredie. V prípade online lístka máte lístok vždy pri sebe v mobile. Dnes si už viac ako 45 percent cestujúcich kupuje lístky digitálne. „Chceme tento trend podporiť a ukázať výhody online predaja, ktorý je rýchlejší, lacnejší a ekologickejší,“ vysvetľuje Peter Helexa, generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko.

image

Nočné spoje zvýšia svoj štandard, budú však pravdepodobne drahšie. Dnes sú naplnené len do polovice

Čo sa menilo od 15. marca

Online nákup cez e-shop alebo aplikáciu, SMS lístky a automaty v tatranských vlakoch majú po novom nulový poplatok za servis. V pokladnici zaplatíte pri kúpe lístka už aj jednoeurový poplatok za servis. Ak si kúpite lístok až vo vlaku, zaplatíte poplatok za servis až vo výške troch eur. Výdaj papierového lístka v pokladnici stojí viac ako euro, zatiaľ čo digitálny predaj je päťkrát lacnejší, teda zaplatíte menej ako 30 centov. Výdaj vo vlaku je ešte nákladnejší. „Cieľom poplatku za servis je pokrytie týchto rozdielnych nákladov a podpora pohodlnejších digitálnych služieb,“ dodáva Helexa.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 53% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-03-14 13:19:05 - Feat.: 1 - Title: Šéf ZSSK pre HN: Zvažujeme, čo robiť s nočnými vlakmi. Obsadenosť je slabá, všetko musí mať ekonomický zmysel 02 - Modified: 2025-03-12 10:30:39 - Feat.: 1 - Title: Elektrické vlaky na jednej z tratí na východnom Slovensku chcú nasadiť od budúceho roka 03 - Modified: 2025-02-26 11:52:36 - Feat.: 1 - Title: Rážov megaprojekt dostal strategický význam. Pri Poprade riešia železnice povolenia a výkupy
01 - Modified: 2025-05-21 21:47:57 - Feat.: - Title: Česká vláda opäť predĺžila stav nebezpečenstva na mieste havárie vlaku s benzénom 02 - Modified: 2025-05-16 18:50:48 - Feat.: - Title: Vlaková doprava medzi Popradom a Spišskou Novou Vsou je plne obnovená, hlásia železnice 03 - Modified: 2025-05-14 12:01:32 - Feat.: - Title: Na papieri vlaky fičia, realita píše iný príbeh 04 - Modified: 2025-05-14 12:42:11 - Feat.: - Title: Zistenie HN: Sako končí na pozícii šéfa železníc. Nahradí ho Rážova pravá ruka známa v biznise 05 - Modified: 2025-05-14 14:03:25 - Feat.: - Title: Dopravný kolaps. Prasknutý most v Poprade paralyzoval hlavnú trať, vlaky vôbec nepôjdu až do soboty
menuLevel = 2, menuRoute = prakticke-hn/poradenstvo, menuAlias = poradenstvo, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
28. máj 2025 11:19