Trať umožňuje vyššiu rýchlosť vlakov, a to do sto kilometrov za hodinu.FOTO: TASR/Roman Hanc
StoryEditor

Elektrické vlaky na jednej z tratí na východnom Slovensku chcú nasadiť od budúceho roka

12.03.2025, 11:30
Autor:
TASRTASR

Oproti dieselovým vlakom sú podľa ZSSK elektrické súpravy ekologickejšie a ekonomickejšie, keďže majú efektívnejšie brzdenie a rozjazdy pri svojej jazde.

Na elektrifikovanej trati v úseku Haniska - Moldava nad Bodvou, ktorú cestujúcim odovzdali pred mesiacom, elektrické vlaky zatiaľ nejazdia. Postupne by ich mali nasadzovať od budúceho roka. Uviedol to hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Dominik Drevický.

Podľa neho je uvedený úsek súčasťou širšieho strategického plánu postupnej modernizácie železničnej infraštruktúry, v rámci ktorej sa pracuje napríklad aj na elektrifikácii a kompletnej rekonštrukcii trate Humenné - Bánovce nad Ondavou. "Aj keď sa zatiaľ na úseku Haniska pri Košiciach - Moldava nad Bodvou elektrické vlaky nenasadzujú, tento úsek bude v budúcnosti súčasťou ucelenej elektrifikovanej trate, čím sa zvýši efektivita a ekologickosť železničnej dopravy na Slovensku," povedal.

image

Lepšie koľaje, nové stanice. Východné Slovensko získa lepšiu železnicu, účet je miliarda eur

Elektrické vlaky radu 660 by mali na tejto trati jazdiť postupne od januára 2026 podľa harmonogramu inštalácie Európskeho systému riadenia vlakov (ETCS). "Rýchliky však naďalej zostanú v dieselovej trakcii," doplnil Drevický.

Oproti dieselovým vlakom sú podľa ZSSK elektrické súpravy ekologickejšie a ekonomickejšie, keďže majú efektívnejšie brzdenie a rozjazdy pri svojej jazde. Zároveň sú pohodlnejšie vzhľadom na nižší hluk, ktorý pri prevádzke vydávajú.

S elektrifikáciou trate medzi Haniskou pri Košiciach a Moldavou nad Bodvou sa začalo v júli 2021. Cestujúcim ju odovzdali 17. februára tohto roka. "Čo sa týka elektrických vlakov, je to záležitosť dopravcu. Čo sa týka nás ako správcu infraštruktúry, sme pripravení zariadenie zapnúť a sme schopní ho prevádzkovať v plnom rozsahu," povedal Jaroslav Sakáč, riaditeľ Oblastného riaditeľstva Košice Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Z ekonomického hľadiska je podľa neho výhodnejšia prevádzka elektrických vlakov na celistvých úsekoch.

image

Kde budeme cestovať vlakom rýchlejšie? Železničiari zacielili na štyri úseky

Modernizácia úseku dlhého 21,5 kilometra stála 66,8 milióna eur, financovaná bola prevažne z eurofondov. Má prispieť k atraktivite vlakovej dopravy, zníženiu emisií skleníkových plynov, hluku i prašnosti v regióne. Trať tiež umožňuje vyššiu rýchlosť vlakov, a to do sto kilometrov za hodinu.

01 - Modified: 2025-11-28 14:04:24 - Feat.: - Title: ZSSK v úseku Kúty - Skalica nasadila namiesto vlakov autobusy. Dôvodom je nedostatok rušňovodičov 02 - Modified: 2025-11-28 11:15:33 - Feat.: - Title: Ľudský faktor môže zlyhať napriek stopercentnej technike, tvrdí v rozhovore bývalý šéf ZSSK Helexa 03 - Modified: 2025-11-25 14:01:19 - Feat.: - Title: Cesta do Košíc bude o pár minút rýchlejšia. ZSSK ukázala nový grafikon, jednu trať škrtá 04 - Modified: 2025-11-23 14:09:14 - Feat.: - Title: Meškania vlakov sú dôsledkom výluk a počasia. Situácia sa stabilizuje, ubezpečujú železnice 05 - Modified: 2025-11-18 09:21:03 - Feat.: - Title: ZSSK spustila registračný web na odškodnenie zranených pri vlakových nehodách
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. december 2025 11:15