StoryEditor

Slovenské reťazce nie sú také dobré ako zahraničné. Tvrdia to naši výrobcovia a pestovatelia

18.01.2017, 10:45
Autor:
red, runred, run
Nie domácim, ale skôr zahraničným reťazcom chcú dodávať produkty slovenskí výrobcovia či pestovatelia. Zahraničné dodržiavajú pravidlá a sú stabilnejšie.

Ovocie, zelenina, ďalšie potraviny, drogériové či iné výrobky potrebné na bežný chod domácnosti. Do ktorých obchodov či reťazcov ich najradšej dodávajú slovenskí výrobcovia a pestovatelia? Takéto obchodné vzťahy si vzal pod drobnohľad jeden z nedávnych prieskumov. Popri hlavnej sa však orientoval aj na ďalšie otázky. Napríklad – aký je podiel slovenských výrobkov v obchodoch, aké „imidž“ atribúty využívajú predajne či aká je spolupráca s odberateľmi z pohľadu slovenských výrobcov.

Podiel slovenských tovarov

„V prieskume najvýznamnejší slovenskí dodávatelia hodnotili aj to, ktoré obchodné reťazce preferujú nákup slovenských výrobkov alebo ako s nimi komunikujú. Ďalej – či kladú dôraz na propagáciu ich produktov a či je ich vzájomné obchodné partnerstvo stabilné,“ upresnila Zdenka Vavrovičová, Client Partner Director spoločnosti TNS Slovakia, ktorá prieskum robila. Oslovila v ňom 55 respondentov, z ktorých odpovedalo dvadsať. Dopytovanie prebehlo v auguste 2016.Ako dodala Vavrovičová, z výsledkov prieskumu vyplynulo, že obchodné reťazce a v rámci nich najmä tie zahraničné, sú pre slovenských dodávateľov strategické.

Dve skupiny výrobcov

V hodnotení spolupráce slovenských predajcov s odberateľmi sa zohľadňoval typ tovaru, ktorý dodávateľ zabezpečuje. Na základe tohto ukazovateľa sa dodávatelia rozdelili do dvoch skupín: výrobca produktov s dlhou dobou spotreby. Taký, ktorý obvykle rieši kontrakty na dlhšie obdobia. Do druhej skupiy sa zaradili výrobcovia produktov s krátkou dobou spotreby. Práve domáci producenti sa často musia rýchlo rozhodovať, hoci tiež riešia kontrakty na dlhšie obdobie. V ich prípade je tvorba cien veľmi dynamická, zohľadňuje vývoj cien na svetových trhoch a často musia okrem týchto faktov zohľadňovať napríklad aj aktuálne prebytky svojich produktov na sklade. Ich komunikácia s reťazcami je preto intenzívnejšia.

Prednosti najlepších

Na otázku, s ktorými obchodnými reťazcami spolupracujú, teda dodávajú im svoje výrobky, dodávatelia uviedli, že najviac spolupracujú s obchodnými reťazcami Kaufland (na 1. mieste) a Tesco. Tieto dva zároveň označili za svojich top odberateľov. Na ďalších miestach skončili: Billa, Coop Jednota, Terno (Moja samoška), Metro, CBA, Fresh a na posledných priečkach Lidl a Carrefour.
V prieskume sa tiež ukázalo, čo sa najviac oceňuje na „topke“ – Kauflande. Pozitívum tkvie v dlhoročnej stabilite bez turbulencií, v garancii dohodnutých pravidiel, ako aj v tom, že tento obchod trvalo investuje do predajní a kontinuálne si buduje zákaznícku dôveru.
Jedným z výsledkov je aj intenzívnejšie vnímanie Kauflandu ako partnera, ktorý propaguje výrobky slovenského pôvodu.  Ako uviedol jeden z domácich pestovateľov, „Kaufland má  najlepšiu kvalitu v porovnaní s konkurenciou, pretože konkurencia kupuje obvykle to najlacnejšie plus niečo zo strednej triedy kvality. Kaufland si dopláca i na menej rentabilné odrody, aby ponúkol aj úplne najvyššiu kvalitu.“

01 - Modified: 2024-04-16 11:19:42 - Feat.: - Title: Za urovnanie vzťahov s Českom je 70 percent Slovákov, ukazuje prieskum 02 - Modified: 2024-04-13 06:37:53 - Feat.: - Title: Voľba na istotu? Toto je 10 najspoľahlivejších rodinných áut, podľa samotných majiteľov 03 - Modified: 2024-04-11 04:59:56 - Feat.: - Title: Viac ako 80 percent Ukrajincov naďalej verí, že nad Ruskom zvíťazia, ukázal prieskum 04 - Modified: 2024-04-12 14:20:09 - Feat.: - Title: Francúzski špecialisti na Slovensku investujú milióny a dajú prácu desiatkam ľudí, no platy majú podpriemerné 05 - Modified: 2024-04-07 16:30:00 - Feat.: - Title: „Ako by niekto zmazal dva týždne kampane.“ Staršie prieskumy trafili výsledky presnejšie než tie pred finále
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
16. apríl 2024 22:19