Žiline ako jednému z našich najvýznamnejších dopravných uzlov svitá na lepšie časy – stavajú sa okolo nej tri diaľničné úseky. Posledný z nich by mal byť dokončený do decembra 2019. Výsledkom projektu má byť odľahčenie hlavného tranzitného ťahu, úspora času a pohonných látok. Takisto by sa mala znížiť nehodovosť, keďže sa vodiči vyhnú kritickému úseku pod Strečnom. O prebiehajúcej výstavbe hovorí pre HN hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Michal Fúrik.
Ako prebieha súčasná výstavba? Stihne sa dokončiť do plánovaného termínu?
Stavba sa realizuje tzv. žltým FIDIC-om. To znamená, že zhotoviteľ realizuje projekčné aj stavebné práce. Samotnej (okom viditeľnej) výstavbe predchádzajú prípravné, projekčné a administratívne práce). V septembri sa začal raziť tunel Ovčiarsko, ktorý je súčasťou úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.
Viete garantovať, že úsek bude postavený v stanovenom termíne? Máte časovú a finančnú rezervu pre prípad komplikácií?
So zhotoviteľom je uzavretá platná zmluva, ktorej súčasťou je zmluvný termín dokončenia výstavby. V prípade objektívnych príčin – po dôkladnom posúdení a schválení stavebným dozorom – môže byť lehota výstavby zmluvne predĺžená.
Ktoré úseky sa výstavbou tohto diaľničného úseku odľahčia?
Po dobudovaní oboch diaľničných úsekov na diaľnici D1 sa výrazne odľahčí hlavný tranzitný ťah v Žiline, ako aj naň nadväzujúca cesta I/18 popod Strečno. Denné intenzity podľa sčítania dopravy z roku 2010 presiahli 25 000 vozidiel za 24 hodín, čo radí túto cestu medzi najvyťaženejšie extravilánové úseky ciest I. triedy na našom území.
Vybudovanie úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala vrátane tunela Višňové odkloní dopravu z cesty I/18 v meste Žilina a v Strečnianskej úžine. Vďaka nemu sa motoristi vyhnú zápcham na ceste I/18 pod hradom Strečno a dostanú sa rýchlo a bezpečne smerom na východ Slovenska. Popri úspore času, pohonných látok a znížení nehodovosti prinesie nová diaľnica aj zmiernenie negatívnych účinkov na kvalitu života obyvateľov. Žilinčanom diaľnica pomôže s odbremenením dopravy v jej mestských a prímestských častiach.
Vybudovaním úseku diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno sa výrazne zlepší doprava v meste pod Dubňom. Vyťažené úseky, predovšetkým na cestách I/11 a I/18, sa odľahčia. Odklonením dopravy mimo mesta dôjde k zvýšeniu plynulosti a rýchlosti prejazdov v smere sever – juh pre medzinárodnú a vnútroštátnu dopravu. Nová diaľnica bude mať vplyv aj na ekonomický rozvoj kysuckého regiónu. Kysuce budú môcť vďaka novopostavenej diaľnici ľahšie rozvíjať cestovný ruch, zvyšovať zamestnanosť, ale aj lákať nových investorov.
- Prečo nedostavané diaľnice odrádzajú investorov
- Koľko bude stáť dobudovanie diaľničných úsekov
- Kedy bude mať žilinské letisko pravidelnú linku
- Ako biznisu v regióne pomáha Žilinská univerzita
Špecializovanú prílohu nájdete v dnešných tlačených HN, aktuálne v deň vyjdenia (t. j. v utorok 30. septembra 2014).
Alebo si môžete jednoducho objednať pdf vydania (aktuálne v deň vyjdenia) cez SMS na váš mail TU.
Staršie pdf vydania nájdete TU.
Pohľad firiem investujúcich v žilinskom kraji na infraštruktúru nájdete tu.
Článok o spojení pracovných príležitostí a univerzity nájdete tu,
Plány žilinského letiska a nové možnosti, ktoré prinesú, nájdete tu.