StoryEditor

Základom sú zruční remeselníci

06.08.2007, 00:00

Success story

Firmu MTJ Interiér v Kysuckom Novom Meste, zameranú na výrobu netypických interiérov a zámočníctvo, založili v roku 2001 štyria spoločníci. Úplne prvou zákazkou boli antikorové zábrany v žilinskom Kauflande. Sami ich pozvárali aj vyleštili. Nielen v prípade Kauflandu, ale v ich začiatkoch všeobecne šlo prevažne o náhodné zákazky, ktoré realizovali u známeho v garáži. "Ďalšou etapou bolo prenajatie priestorov na stolársku a zámočnícku výrobu. Dohromady aj so spoločníkmi nás vtedy bolo asi pätnásť," spomína spoločník a konateľ Jozef Tóth.
Túžba po sebarealizácii
K podnikaniu ich motivovala túžba po sebarealizácií. "Človek pozná prostredie, vidí možnosti, tak prečo to neskúsiť. Mal som 40 rokov, zamestnanie nebolo až také výnosné. Videl som, že niektoré veci sa dajú riešiť kvalitnejšie, efektívnejšie. To všetko sa nám v bývalej firme zdalo jasné, ale nešlo to realizovať. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo sme chceli vystupovať sami za seba," vysvetľuje druhý spoločník a konateľ Ján Janiš.
Partneri sa snažili vytvoriť firmu, kde by riadenie nákladov fungovalo optimálne. Veľký dôraz kladú aj na vzťahy so zákazníkom. "Fakt, že fungujeme už šesť rokov, pričom rozsah činnosti, objem výroby a počet zamestnancov stále rastie, nás presviedča, že to asi robíme dobre."
Spokojnosť nosí zákazky
Vo firme vyrábajú a montujú interiéry vysokého štandardu pre bytové, kancelárske alebo verejno-komerčné priestory, ako sú napríklad aj banky. V roku 2001 to boli pobočky Tatra banky a o dva roky neskôr Slovenskej sporiteľne. Realizácia takýchto priestorov zahŕňa v sebe náročnosť na čas, kvalitu a použité materiály. Tie je potrebné nahromadiť za určitý čas, čo nedokáže veľa firiem.
Schopnosť produkovať náročné výrobky vidí Janiš v kvalitnom tíme. "Môžeme byť výborní konštruktéri, organizátori, ale bez ľudí to nejde. U nás zaúčame zamestnanca aj rok, musí poznať postupy, technológie a mať v oku cit na posúdenie, čo je dobré aj pekné. Napríklad v automobilkách to môže byť na rozdiel od nás len zopár úkonov, ktoré sa naučí zamestnanec veľmi rýchlo."
Vo firme majú ľudí schopných vypracovať aj náročnejšie prvky so sklom či kameňom. Každý odberateľ má totiž svoju predstavu, ktorú chce realizovať.
Ich obchodnou filozofiou je spokojnosť odberateľov. "Pokiaľ nebude spokojný terajší zákazník, nebude ani budúci. Nemôžeme ich mať len na jedno použitie. Ďalšie zákazky nám získavajú len dobré meno. Kto sa na nás obrátil raz, pri ďalšej potrebe sa k nám vracia. Doteraz sa nestalo, aby sme mali nespokojného zákazníka," dodáva Janiš.
Jasná vízia
V súčasnosti majú asi 50 zamestnancov a predpokladajú ešte nárast o desať ľudí. Ale ďalej by už rásť nechceli. "Ak rastie firma, rastie réžia a ceny idú hore," upozorňuje Janiš na mikroekonomické zákonitosti. Majú aj vlastných konštruktérov, ale prednosť svojho tímu vidí v zručnej remeselnej práci.
"Náročnejšie interiéry si väčšinou dáva navrhovať zákazník inde, my ich len realizujeme. Pokiaľ nás však zákazník požiada aj o návrh interiéru, dokážeme zabezpečiť dodávku na kľúč v spolupráci s externými architektmi."
Kapacitne a technologicky sú stavaní na malosériové, remeselne náročné výrobky. "Zo západu prichádzajú jednoduché veľkosériové zákazky, preto sa do zahraničia veľmi nehrnieme. Navyše, na Slovensku je pre nás roboty dosť."
Novú halu určenú aj pre technológie väčších sérií stavajú z úveru Tatra banky. Ideálnu štruktúru výroby vidia v náročných interiéroch, ktorú by dopĺňali dlhodobé veľkosériové zákazky. Je to síce menej výnosné, ale menej náročné na organizáciu. "Perspektívu vidíme v doplnení výroby progresívnymi technológiami, ktoré by nám umožnili vyrábať lacnejšie v stredných a väčších sériách. Vhodná by bola opakovaná výroba -- lebo nie je taká náročná na prípravnú fázu výroby."

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
24. jún 2025 07:24