Obchodovanie a predaj patria medzi základné piliere popkultúry. Jej výtvory sa stávajú produktmi: označujú sa častejšie ako "tovar" než ako "umelecké diela". K tejto degradácii prispieva hlavne túžba výrobcov vyťažiť z každej úspešnej "značky" čo najviac, aj keď kvalita sprievodných produktov nemusí stáť "zaveľa". V tomto duchu sa teraz na trhu objavuje počítačový program Shrek2 Paint & Create, s ktorým si môžete vyrobiť vlastné úžitkové predmety s témou známej filmovej postavičky.
V štýle súčasnej kultúry je už nápis na zadnej strane škatule: "Môžete si vyrobiť stovky a stovky predmetov." Používatelia tohto softvéru sa teda sami stanú výrobcami masových artiklov. Tie tu reprezentujú predmety, ktoré sa dajú vytlačiť priamo z programu hneď po ich vytvorení. Patria sem rôzne typy kalendárov, pohľadníc, plagátov, letákov, masiek, záložiek do kníh či dokonca kancelárskych potrieb (hlavičkový papier, etikety a pod.). Keďže program je prístupný od troch rokov, je určený najmä deťom, čomu je prispôsobené aj intuitívne ovládanie. S využitím nakreslených ikoniek sa teda deti orientujú vo svete tohto -- v podstate kresliaceho -- programu a rozvíjajú si vlastnú kreativitu. Rozvíjajú -- pokiaľ im to program dovolí. Je totiž niečo úplne iné kresliť svoje fantázie rukou na papier a "mixovať" už hotové obrázky a pozadia. Lebo práve to je náplňou programu Shrek2 Paint & Create. Celá vlastná tvorba spočíva v spájaní už hotových obrázkov, rámov a farebných pozadí. Najprv si zvolíte, aký typ predmetu chcete vyrobiť. Po potvrdení voľby sa objaví obrazovka, na ktorej sa realizujú už konkrétne úpravy. Napríklad pri plagátoch sa rozhodujete medzi portrétom a krajinkou, pričom pod každou možnosťou sa skrýva iná paleta predkreslených obrázkov. Tie sú, mimochodom, v inej kvalite, než ako sme zvyknutí z filmového Shreka -- tvária sa totiž ako detskou rukou vyrobené, dvojrozmerné rozprávkové figúrky. Na pôvodné postavičky Shrekových priateľov sa teda podobajú len málo, aby bola ilúzia detskej kresby dokonalá (používateľské rozhranie je však už kompletne "shrekovské"). Ide o profesionálne zvládnutý nápad, vďaka ktorému budú mať výsledné produkty pečať fiktívnej autentickosti. V skutočnosti spočíva jediná pôvodnosť len v určovaní farieb, akými vybraný obrázok vymaľujete a v rozmeroch, aké mu určíte. Náročné kreslenie (myšou) vlastných čiar sa stáva pri početnej predvolenej grafike bezpredmetným. Do obrázkov zároveň môžete vpisovať aj text rôznymi druhmi písma. Uloženie svojich pokusov na disk na opätovné použitie je samozrejmosťou.
Počítačový priemysel bombarduje trh svojimi najnovšími vynálezmi, Shrek2 však v tomto podaní patrí medzi tituly, ktorých prínos je diskutabilný. Iste, moment kreativity sa tu do istej miery vyskytuje, ale je otázne, či si majú deti cibriť fantáziu práve touto -- pomerne obmedzenou -- formou. Prostredníctvom stroja síce môžu vytvoriť pestrofarebné rekvizity na oslavu narodenín či každodennú potrebu, ale je to iné ako vziať do ruky ceruzku a kresliť s využitím vlastných predstáv. Takto sa z programu Shrek2 Paint & Create stáva skôr len multimediálne puzzle než samostatný autorský program.
StoryEditor
Vyrobte si vlastného zlobra!
Tip redakcie