StoryEditor

Manifest nevkusu alebo splnenie túžob?

07.03.2005, 23:00

Vďaka hudobnej televíznej stanici MTV dnes už aj slovenská mládež vie, ako si nažívajú hviezdy rangu Britney Spears, Jason Timberlake či Jennifer Lopez. Je to v poriadku, veď toto vedomie dáva nádej, že ďalšie generácie budú reagovať na bohatstvo iných tolerantnejšie, menej žiarlivo a viac sa sústredia na vlastné životy. A kto má s čím porovnávať, vie aj to, že napríklad Mojsejovcom vôbec netreba ich majetok závidieť -- na svetové hviezdy sa totiž nechytajú ani zďaleka.
Prvý diel novej reality show Mojsejovci v nedeľu večer zasiahol slovenské televízne publikum plnou salvou svojského životného štýlu kontroverzne preslávených košických manželov. Nora a Braňo privítali vo svojom dome moderátora Vila Rozborila a divák sa oboznámil s úpravami, ktoré sa na ich rezidencii museli kvôli súťaži urobiť. Do domu nainštalovala TV Markíza množstvo kamier, ktoré budú 24 hodín denne sledovať účastníkov pripravovanej show. Podľa predstavených pravidiel to vyzerá tak, že Slovensko bude mať prvú originálnu reality show na spôsob Big Brother. Staneme sa pozorovateľmi skupiny ľudí, ktorí budú žiť v "laboratórnych" podmienkach, odrezaní od reálneho života mimo domu Mojsejovcov. Vďaka špeciálne pristavanému televíznemu štúdiu sa staneme svedkami intímnych chvíľok predstaviteľov "bežného ľudu" a prostredníctvom SMS správ každý týždeň určíme jedného, ktorého manželia nebudú môcť v priamom prenose zo súťaže vylúčiť. Víťaz potom získa od Mojsejovcov dva milióny korún. Televízia teda nepatrí už ani u nás len vzdelancom, politikom, úspešným športovcom či radovým pracovníkom médií -- mení sa na realistickú telenovelu, v ktorej zvíťazí každodennosť, obyčajnosť, jednoduchosť a prirodzenosť nad kultivovanosťou, výchovným rozmerom či analytickým opisovaním zložitých spoločenských procesov a medziľudských vzťahov. Pedagogický model komunikácie televízne médium nahradí požiadavkou zábavnosti a zážitku za každú cenu. Tvorcovia relácie stavajú na poznaní slovenského diváka, ktorý sa rád každý týždeň pohorší nad počtom topánok Nory a cenou muflónových nohavíc Braňa alebo ich slovníkom, v ktorom medzi frekventované výrazy patria aj vulgarizmy. V očakávaní škandalóznych scénok utvrdil diváka aj Vilo Rozboril, ktorého kamera ukázala nahého v sprche, čím sa len potvrdilo alibi, respektíve otázka legitimácie relácie tohto typu: všetci sme ľudia a všetci žijeme na rovnaký spôsob. Mojsejovci sa bránia osočovaniu, že ich gýčovo zariadená domácnosť a životný štýl sú manifestom nevkusu. Napokon, podobne si žijú aj Osbournovci v rovnomennej show na MTV a slávia so svojím programom jeden úspech za druhým. Ľudia jednoducho chcú vidieť, ako si žijú iní, voyerizmus je súčasťou nášho života. Tou je aj "klebetenie" a Mojsejovci nám umožnia oficiálne pretriasať ich súkromie bez toho, aby sme museli pri tom šepkať. Slovo dostáva ľud, kontrola médií nad vysielanými obsahmi je preč. Hlavne, aby bola v poriadku sledovanosť. Otázky správnosti či nesprávnosti prezentovania takýchto obsahov v televízii však ostávajú diskutabilné.
Mojsejovci môžu zaručiť vysokú divácku účasť -- ak aj po niekoľkých týždňoch bude stále čo odhaľovať zo života Braňa a Nory a keď budú dodržané formálne princípy vysielania tohto typu reality show. Markíza však takto možno len pripravuje pôdu pre náročnejšie projekty tohto dnes populárneho formátu.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
12. júl 2025 05:58