Kia
StoryEditor

Tipy na bezpečnú jazdu v noci: Ako technológie v moderných autách Kia pomáhajú?

28.11.2025, 00:00

Šoférovanie po tme či v noci je omnoho náročnejšie než počas dňa – horšia je viditeľnosť a často hrozí aj únava či mikrospánok. Technológie v autách však pokročili a okrem toho, že zvyšujú pohodlie a znižujú spotrebu, robia našu jazdu aj bezpečnejšou. Prečítajte si, ktoré technológie to sú a ako fungujú.

Viditeľnosť ako za bieleho dňa, no bez oslňovania

Vidieť a byť videný – to je základom bezpečnosti pri jazde autom v noci. Uvedomujú si to aj výrobcovia automobilov, osvetlenie áut preto prešlo za desiatky rokov výrazným vývojom.

Vyvíjali sa najmä svetelné zdroje – kedysi štandardné halogénové žiarovky fungujúce na princípe žeravého vlákna vystriedali výbojky naplnené xenónom, ktoré svietili omnoho silnejšie. V súčasnosti ich nahrádza ďalšia odlišná technológia. Áno, moderné autá sú často vybavené tzv. LED-kami, ktoré  svietia výrazne viac než ich predchodcovia a zároveň majú nižšiu spotrebu a životnosť v rádoch dlhých rokov (nenachádzajú sa v nich žiarovky, ktoré by ste museli meniť).

S príchodom LED svetlometov prišli aj funkcie, ktoré zlepšujú viditeľnosť v tme. Kedysi mnohé automobilky vybavovali svoje autá natáčacími svetlometmi, vďaka ktorým šoféri lepšie videli do zákruty.

Výrobcovia ako Kia však prichádzajú s modernejšou technológiou – ide o tzv. adaptívne maticové svetlomety. Hovorí sa im aj matrixové svetlomety či v prípade Kia aj inteligentný systém čelných svetiel (IFS – Intelligent Front-lighting System).

Skladajú sa z viacerých LED svetelných modulov, pričom auto dokáže ich zapínaním, vypínaním a regulovaním automaticky prispôsobovať tvar, veľkosť a smer svetelného lúča aktuálnym podmienkam. Systém pritom čerpá údaje zo senzorov okolitého osvetlenia, dažďa, náklonu či z navigácie.

Vďaka tomu dokážu matrixové svetlomety osvetliť v danej chvíli presne tie miesta, ktoré potrebujete a stlmiť osvetlenie tam, kde to nie je žiaduce. Budete tak mať lepší výhľad do zákruty, na kopec či na krajnicu, no akonáhle sa oproti vám objaví protiidúce auto, svetlomety danú časť stlmia, aby šoféra neoslňovali. Nemusíte pritom mať elektrický automobil, adaptívne matrix svetlomety nájdete vo vyšších stupňoch výbavy väčšiny moderných áut.

Druhý pár očí, ktorý za vás vidí v noci

Možno ste už počuli o bezpečnostných systémoch v moderných autách Kia ako asistent predchádzania čelnej zrážke (FCA – Forward Collision Assistant) alebo asistent pre predchádzanie kolíziám v mŕtvom uhle (BCA – Blind-spot Collision-Avoidance).

Tieto systémy využívajú celý rad senzorov od špeciálnych kamier až po radary, aby dokázali vyhodnotiť situáciu vo vašom okolí a zareagovať na ňu včas. Keďže im stačí minimálne, v niektorých prípadoch dokonca nulové osvetlenie, vyhodnocujú situáciu omnoho rýchlejšie a spoľahlivejšie než ľudské oči. A reagujú omnoho rýchlejšie než naše nohy na brzdovom pedáli.

Pri FCA to znamená, že vás auto upozorní, akonáhle vám do cesty vbehne chodec, cyklista či iné auto – a ak nezareagujete včas, automaticky zabrzdí. BCA zase sleduje vozidlá v susedných pruhoch a upozorní vás na ne pri odbočovaní, aj keď sú v mŕtvom uhle. Ak nezareagujete, BCA môže auto pribrzdiť, zabrzdiť alebo skorigovať smer jazdy otočením volantu.

V meste oceníte aj pomocníka na predchádzanie zrážkam s križujúcimi vozidlami vzadu. Ak máte auto SUV, máte pri cúvaní z parkovacieho miesta výhodu lepšieho výhľadu. V nižšom aute, alebo ak vedľa vás zaparkuje druhé vysoké auto, však dobrú viditeľnosť nemáte. Práve na to slúži uvedený systém, ktorý vás upozorní na autá prichádzajúce zľava či sprava a v prípade potreby zabrzdí.

Dajte zbohom nebezpečnému mikrospánku

Moderné autá Kia sú vybavené aj systémami, ktoré sledujú pri šoférovaní vašu pozornosť. Hovorí sa im DAW – Driver Attention Warning. Využívajú na to senzory pozície volantu (systém rozpozná, či na ňom máte ruky), vyhodnocovanie trvania a spôsobu stláčania pedálov, rýchlosti jazdy či stability v jazdnom pruhu v spolupráci so senzormi a kamerami systému udržiavania v pruhu.

Na základe toho auto rozpozná, či dávate pozor, venujete sa riadeniu a či vás náhodou „nechytá“ mikrospánok. Áno, niektorí šoféri nie sú radi, keď im niekto „kecá“ do šoférovania. Ale povedzme si úprimne – kto z nás ešte nezažil jazdu v tme po náročnom dni?

Stačí sekunda nepozornosti a takáto jazda sa môže premeniť na tragédiu. Práve v týchto situáciách vám systémy ako DAW pomôžu vyhnúť sa nešťastiu a zachrániť to najcennejšie.

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
06. december 2025 01:02