Juraj Fehervari, CEO a majiteľ Be Lenka & BarebaricsBe Lenka
StoryEditor

Z malého e-shopu sa stali globálnou značkou vo viac ako 80 krajinách sveta

19.11.2025, 00:00

Tento rok sa konal už štvrtý ročník programu Slovakia Best Managed Companies, ktorý sa organizuje pod záštitou Deloitte. Ocenenie udeľuje nezávislá porota, od ktorej si prvýkrát prevzala cenu aj spoločnosť Be Lenka. „Kým mnohí výrobcovia obuvi v Európe výrobu zatvárajú, my sme sa rozhodli ju posilňovať,“ hovorí Juraj Fehervari, CEO a majiteľ Be Lenka & Barebarics.

Čo bolo impulzom pre vznik spoločnosti Be Lenka?

Impulzom bola osobná skúsenosť. Začínali sme s ergonomickými nosičmi pre deti z presvedčenia, že veci, ktoré denne používame, by mali byť navrhnuté s ohľadom na prirodzenosť a mali by prinášať pridanú hodnotu. Keď som objavil princípy barefoot obuvi, zažil som ten „wau“ moment a napadlo mi: Prečo sa takto neobúvame všetci? Nenašli sme taký produkt na trhu, ktorý by nám vyhovoval, tak sme sa rozhodli vytvoriť ho.

Kam sa spoločnosť posunula, odkedy vznikla, aký je jej vývoj?

Z malého žilinského e-shopu sme sa stali globálnou značkou prítomnou vo viac ako 80 krajinách sveta. Dnes máme vlastný výskum a vývoj, vyrábame na Slovensku, v Česku, Taliansku, Portugalsku a vo Vietname, ktorý nám umožňuje napredovať v oblasti technológií a udržateľnosti. Náš tím tvorí viac ako 140 ľudí a stovky ďalších vo výrobách a v dielňach. Každý pár topánok prejde rukami viac než dvoch stoviek ľudí, kým sa dostane k zákazníkovi.

Minulý rok sme prekročili hranicu obratu 27 miliónov eur. Okrem online predaja sme otvorili vlastné predajne v Bratislave, Žiline, Banskej Bystrici, Košiciach, Prahe či Brne. To všetko však robíme s rovnakým cieľom ako na začiatku – vyrábať obuv, ktorá rešpektuje prirodzenosť človeka.

Akým najväčším výzvam musela firma čeliť?

Každý rast so sebou prináša výzvy. Pre nás bolo prioritou zachovať rovnováhu medzi rýchlou expanziou a zachovaním kvality, na ktorú sme hrdí. Zatiaľ čo mnohí výrobcovia obuvi v Európe výrobu zatvárajú, my sme sa rozhodli ju posilňovať. To znamenalo investovať do ľudí, technológií, výrobných kapacít, ale aj do výskumu, vývoja barefoot obuvi tak, aby spĺňala biomechaniku chodidla, testovania a udržateľnosti. Ďalšou výzvou bolo presvedčiť zákazníkov, že barefoot nie je len módny trend, ale prirodzený a funkčný princíp obúvania. Dnes, keď sa k nám vracajú ľudia z celého sveta, vieme, že táto snaha mala zmysel.

Vnímate sa ako konkurencia pre klasickú obuv alebo ide skôr o úplne iný princíp a formu obuvi, ktorá má svoje samostatné miesto na trhu?

Barefoot obuv nie je priamou konkurenciou klasickej obuvi – je to jediný správny tvar obuvi, ak to porovnávame s úzkymi špičkami, ktoré klasická obuv často má. Filozofia Be Lenky stojí na rešpekte k prirodzenej biomechanike chodidla. Naša topánka sa prispôsobuje nohe, nie naopak. Ponúka dostatok priestoru pre prsty, flexibilitu a možnosť cítiť povrch pod nohami, čo posilňuje svaly chodidla aj stabilitu.

Zároveň však dbáme na dizajn, technológiu a štýl, aby človek nemusel voliť medzi zdravím a estetikou. Práve preto si barefoot našiel svoje miesto aj v mestskom, športovom či zimnom segmente a stal sa plnohodnotnou súčasťou moderného životného štýlu.

Snažíte sa stále veci inovovať, prichádzate na nové nápady?

Každý rok prinášame desiatky nových modelov – len vlani to bolo vyše 150 produktov v rôznych dizajnoch a farbách. Neustále experimentujeme s materiálmi, pracujeme s recyklovanými látkami, s technológiami, ktoré zlepšujú priedušnosť, izoláciu či životnosť. Naše zimné modely napríklad prešli testami v extrémnych podmienkach – udržiavajú tepelný komfort až do -30 °C a vydržia viac než milión ohybov, čo je dvadsaťnásobok bežného štandardu. Zároveň sledujeme trendy, posielame dizajnérov do zahraničia a prepájame technológiu s remeslom. Pre nás inovácie nie sú len o produkte, ale aj o prístupe – o neustálom zlepšovaní a otvorenosti novým myšlienkam.

image

Juraj Fehervari, CEO a majiteľ Be Lenka & Barebarics

Be Lenka

Tento rok ste získali ocenenie Slovakia Best Managed Companies. Prečo ste sa do tohto programu, ktorý organizuje Deloitte, prihlásili? A mali ste nejaké konkrétne očakávania?

Do programu sme sa prihlásili na odporúčanie a dávalo nám to zmysel. Chceli sme sa na firmu pozrieť komplexne zvonka, prejsť si jednotlivé oblasti s externými konzultantmi. Očakávali sme spätnú väzbu, ktorá nám pomôže zrýchliť zlepšovania, a to sme aj dostali.

Čo bolo podľa vás kľúčové z hľadiska hodnotenia jednotlivých kritérií, čo presvedčilo porotu, že si ocenenie zaslúžite?

Myslím si, že najviac zavážil prístup opretý o dáta, silná firemná kultúra a manažment interných procesov. Zároveň dlhodobo pracujeme so zodpovedným finančným plánovaním, s plánovaním ľudských zdrojov a s dôrazom na reálny prínos pre spoločnosť.

Aký bol najväčší „aha moment“ počas workshopu Best Managed Lab? Čo ste sa vďaka nemu o sebe dozvedeli?

Uvedomili sme si, že veľa vecí u nás funguje výborne a môžeme byť na ne hrdí. Zároveň však nič nie je na 100 %. Workshop nám pomohol pomenovať konkrétne miesta na zlepšenie. Tieto poznatky sme pretavili do konkrétnych systémových zmien, ktoré už prinášajú výsledky.

Ako hodnotíte možnosť podnikania na Slovensku? Do čoho najviac investujete?

Slovensko má obrovský potenciál. Aj keď prostredie pre podnikanie nie je jednoduché, verím, že sa oplatí budovať tu niečo, čo má zmysel. Naše najväčšie investície smerujú do ľudí, výskumu a technológií. Len v posledných rokoch sme investovali viac než 3,5 milióna eur do produktov, materiálov, inovácií a zlepšenia výrobných procesov. Rovnako dôležitá je pre nás kultúra vo firme, aby naši ľudia mali priestor rásť, experimentovať a prinášať nové nápady. To je podľa mňa skutočný motor úspechu.

Ako vás ako firmu formujú aktuálne témy, napríklad ESG alebo AI?

Je to súčasť nášho fungovania. Dlhodobo pracujeme s kvalitnými a udržateľnými materiálmi, optimalizujeme výrobu a logistiku, investujeme do ľudí, do férových podmienok. Firmu riadime dátovo a dlhodobo. Nehľadáme rýchle skratky, ale riešenia, ktoré dávajú zmysel aj o pár rokov. Dôležitá je pre nás aj spoločenská zodpovednosť a prínos tomuto svetu, komunitám.

Aké sú najväčšie ciele, plány či výzvy, ktoré vašu spoločnosť čakajú v najbližších piatich rokoch?

Chystáme franšízový model spolupráce a prvé partnerstvá už úspešne nadväzujeme. Veríme, že vďaka tomu prinesieme filozofiu prirodzenej chôdze ešte bližšie ľuďom po celom svete. Zároveň výrazne posilníme globálnu expanziu a budeme smerovať k diverzifikácii trhov tak, aby sa náš biznis rozložil približne na tretiny medzi Ameriku, Európu a Áziu. Popri tom plánujeme budovať regionálne distribučné centrá, zrýchľovať inovácie produktov a fungovať aj so zahraničnými tímami.

Be Lenka je európska značka, ktorá mení obúvacie návyky ľudí po celom svete vďaka svojim prémiovým barefoot topánkam. Od svojho založenia v roku 2017 si získala srdcia státisícov zákazníkov a stala sa globálne uznávaným lídrom v oblasti barefoot obuvi. Pod vedením majiteľa a CEO Juraja Fehervariho značka dosiahla nielen veľký medzinárodný úspech, ale aj množstvo prestížnych ocenení.

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
22. november 2025 03:01