1. Nebudem ho mať kde nabíjať
To platilo možno niekoľko rokov dozadu. Elektromobilita napreduje aj na Slovensku a v súčasnosti (jar 2025) u nás máme 1 000 lokalít s 2 521 nabíjačkami, pričom čerpacích staníc je okolo 923. Áno, je pravda, že stojanov na čerpacích staniciach býva väčšinou 4 a viac a nabíjanie trvá o pár minút dlhšie než tankovanie – z čoho vyplýva, že potrebujeme viac nabíjačiek, že?
To by platilo, keby bolo spaľovacích áut rovnako veľa ako elektromobilov. Čísla z roku 2025 sú však jasné – pokým o stojany na čerpacích staniciach „bojuje“ 5,41 milióna „spaľovacích“ áut, o nabíjačky sa delí iba 17 430 elektromobilov. Nie, nie je to preklep. Vidíte teda, že nabíjačiek máme skôr prebytok (a ďalšie pribúdajú rýchlejšie než čerpacie stanice), takže o nabíjanie sa báť určite nemusíte.
Navyše, s nabíjaním počítajú aj najnovšie navigačné systémy ako napr. Kia Connect, ktoré ho automaticky zahrnú do plánu trasy. Cestovanie s elektromobilom sa teda už takmer nelíši od cestovania so „spaľovákom“.
2. Neprejde to ani 200 km
Toto je pravda v prípade starých elektromobilov či nových, najlacnejších malých mestských elektromobilov pri jazde po diaľnici. Práve diaľnica je najťažšia disciplína pre elektrické autá – dojazd v meste a na diaľnici sa môže pokojne líšiť aj o 100 a viac km.
Čo sa týka „bežných“ modelov, elektromobil v kombinovanom dojazde často prejde 500 či dokonca 600 km na jedno nabitie. Na diaľniciach to je vyše 300 či 400 km, v závislosti od rýchlosti a podmienok (vykurovanie, klimatizácia, rýchlosť atď.). Rozhodne teda neplatí, že by ste sa na jedno nabitie nedostali z Bratislavy do Žiliny či Banskej Bystrice, z Prešova do Žiliny a nereálna už nie je ani trasa Bratislava – Košice.
3. Baterka po pár rokoch skončí a nová stojí tisícky eur
Reálne skúsenosti elektromobilistov a dáta ukazujú degradácie batérií na úrovni 1 až 2 % ročne. Všetko závisí od konkrétneho modelu auta, typu batérie počtu nabíjaní a spôsobu nabíjaní (rýchlonabíjanie degraduje batériu rýchlejšie než pomalé). To znamená, že aj po 10 rokoch používania by ste mali k dispozícii 80 až 90 % pôvodnej kapacity.
Za všetko hovoria výrobcovia automobilov, ktorí dávajú na batérie záruku až 8 rokov. Zároveň však platí, že vo väčšine prípadov servis nemusí meniť celú batériu, ale iba problematické články, ktoré sa opotrebujú najviac. Cena takejto opravy je potom cca na úrovni bežnej opravy spaľovacieho motora.
4. Elektromobily nie sú ekologické a udržateľné
Určite sú ekologickejšie ako autá so spaľovacím motorom. Samozrejme, záleží, z čoho elektrinu vyrobíte. Na Slovensku však väčšina elektriny pochádza z ekologicky čistých zdrojov (ak medzi ne počítame aj jadro). Ak však chcete uplatňovať tento prístup, berte do úvahy aj to, že na prepravu ropy a výrobu benzínu, nafty či LPG je takisto nutné použiť množstvo elektriny. Tieto pohonné hmoty musia prepravovať kamióny produkujúce ďalšie emisie, na druhej strane, na prenos elektriny treba takisto infraštruktúru… a takto by sme sa vedeli dohadovať donekonečna.
Ďalším argumentom proti udržateľnosti je, že batérie potrebujú lítium, čo je vzácny kov. Iste, no nedostatok lítia tak skoro nehrozí a je pravdepodobné, že v budúcnosti sa batérie zaobídu aj bez neho (alternatívami môžu byť sodík či nikel). Okrem toho, automobilky by len ťažko investovali ťažké miliardy do vývoja technológií, ktoré by boli slepou uličkou, nie?
5. Elektromobily nekúria
Aj toto bola záležitosť skôr starších modelov. V moderných elektromobiloch si môžete dopriať tepelný komfort, po akom túžite – či už ide o chlad alebo teplo. Navyše, vykurovať či chladiť môžete aj na diaľku, stačí zvoliť teplotu cez aplikáciu a na rozdiel od „spaľovacieho“ auta, ktoré musí mať naštartovaný motor, nemusíte obťažovať okolie hlukom ani splodinami.
Lacnejšie elektrické autá využívajú jednoduché odporové vykurovanie, tie drahšie zasa tepelné čerpadlo – aj na „klimatizovanie“, aj na vykurovanie. Výhodou je, že nepotrebuje toľko elektriny ako odporové vykurovanie, a teda nezoberie vám z dojazdu toľko kilometrov. Tak či onak, určite sa nemusíte báť, že by ste si v elektromobile nemohli vyzliecť kabát alebo sveter.
