StoryEditor

Úspech pre slovenský autorský tím. CyberGame je viac ako hra, viac ako súťaž, je to profesionálny fenomén

01.07.2025, 00:00

Súťaž CyberGame vznikla ako odpoveď profesionálov na trhový hlad po profesionáloch kybernetickej bezpečnosti. Po štyroch rokoch je CyberGame fenoménom na Slovensku a získava rešpekt a uznanie vo svete.

Štvrtý ročník CyberGame sa skončil v júni po desiatich týždňoch s novými rekordmi. Zaregistrovalo sa vyše 5-tisíc hráčov z celého sveta a viac ako polovica účastníkov skórovala. Na Slovensku to bolo viac ako 1 200 hráčov od základných škôl až po skúsených bezpečnostných profesionálov.

Úlohy inšpirované praxou

Kyberbezpečnostné úlohy pripravujú profesionáli z Národného bezpečnostného úradu. Aj v roku 2025 pripravili viacej ako 70 úloh v šiestich vetvách. Tri vetvy boli analytické – malvérová, forenzná a OSINT. Ďalšie hracie vetvy sú kryptografia, ofenzívna bezpečnosť a procesy a riadenie bezpečnosti.

CyberGame je nielen národná kyberbezpečnostná súťaž, tréningová platforma pre profesionálov, pre študentov je to možný začiatok bravúrnej kariéry, stredoškoláci počas vyučovania riešia úlohy z hracích vetiev a z hráčov do 25 rokov sa vyberá slovenský reprezentačný tím.

Trojica najlepších

V slovenskom aj globálnom hodnotení CyberGame dosiahli najvyšší počet bodov – 515 traja hráči, pričom víťazné poradie záviselo od časového kritéria.

Absolútnym víťazom je Lukáš Kuzmiak, ktorý súťaž objavil na prestížnej medzinárodnej hráčskej platforme. IT bezpečnosti sa venuje od tínedžerských čias, keď začal hrávať prvé hry, profesionálne už pätnásť rokov, dnes ako penetračný tester.

Ďalší hráči prvej trojky Martin JantošovičMaroš Valach tak získali ocenenie za najvyšší počet bodov v expertných vetvách a uznanie za vynikajúce výsledky, ktorými sa prezentujú v ostatných ročníkoch súťaže.

image

Martin Jantošovič, Expert vo vetve Malvérová analýza a Maroš Valach, Expert vo vetve Kryptografia

CyberGame 2025

„Už minuloročná účasť v súťaži mi určite pomohla v profesijnom raste, pretože som sa vďaka nej naučil množstvo vecí, ktoré priamo či nepriamo súvisia s mojou aktuálnou pozíciou. Namiesto implementácie softvéru a techniky pre automatickú logistiku teraz tento softvér sám aktívne vyvíjam. Hra mi toho roku okrem iného ukázala, aké dôležité je na sebe pracovať aj mimo pracovného času, a tento drajv som si preniesol aj do svojho pracovného života, aj vďaka čomu zrejme došlo k tomuto profesijnému posunu,“ vysvetľuje Maroš Valach, expert vo vetve kryptografia.

Kolegu dopĺňa Martin Jantošovič, expert vo vetve malvérová analýza: „Ako vývojár aplikácií, či už mobilných alebo webových, potrebujem vedieť, aké sú najčastejšie zraniteľnosti, aby som sa im vedel vyhnúť. Tento rok ma bavili hlavne úlohy z Web and Binary, kde bolo potrebné nájsť zraniteľnosť a zneužiť ju.“

Svetové aj domáce uznanie inšpiruje

Vytvoriť každý rok svieže úlohy do CyberGame je extrémne náročné. Urobiť ich tak, aby zabavili a pritom neboli riešiteľné cez umelú inteligenciu, vyžaduje nielen skúsenosti a odborné vedomosti, ale aj kus kreativity.

„Radi by sme všetkým ukázali atraktívny svet kybernetickej bezpečnosti a zároveň veríme, že talent pre túto oblasť sa dá objaviť v každom veku. Preto je pre nás tento mimoriadny záujem povzbudením aj do ďalších ročníkov,“ hovorí Milan Pikula, riaditeľ SK-CERT v mene odborného garanta NBU.

Školy a univerzity ukázali úžasný potenciál

Víťazom v silne obsadenej študentskej kategórii CyberGame 2025 je Ivan Lepieš, ktorý popri univerzite už pracuje ako bezpečnostný konzultant: „CTF súťaže hrávam už viac ako štyri roky, najmä ako člen Slovak Cyber Team, a môžem pokojne povedať, že CyberGame patrí medzi tie lepšie súťaže a viac zamerané na reálnu prax.“

image

Samuel Varga a Ivan Lepieš, najlepší študenti CG25

CyberGame 2025

Najlepšia hráčka CyberGame 2025 Lívia Samolejová má šestnásť rokov a študuje v druhom ročníku na gymnáziu. Rovnako ako Lívia, je z 1. Súkromného Banskobystrického gymnázia aj Michal Šrobár, učiteľ s najvyšším počtom bodov v súťaži. Juniorskú cenu si odnáša trinásťročná Anna Samolejová, ktorá minulý rok sprevádzala na vyhlásenie výsledkov úspešnú sestru.

image

Lívia Samolejová, najlepšia hráčka CG25 a Michal Šrobár, najlepší učiteľ CG25

CyberGame 2025

Michal Šrobár hodnotí význam aj z pohľadu profesie: „Ako učiteľ sa snažím študentov motivovať k hlbšiemu záujmu o kybernetickú bezpečnosť – v tomto ročníku som do súťaže aktívne zapojil aj viacerých žiakov. Som presvedčený, že takéto praktické skúsenosti sú pre ich budúcnosť kľúčové. Teším sa na ďalší ročník a verím, že súťaž bude aj naďalej rásť po odbornej i organizačnej stránke.“

Prekvapenie, šok? Míľnik 2025

Víťaz CyberGame 2025 Lukáš Kuzmiak sa rozhodol darovať svoju odmenu – špičkový notebook ROG Strix Scar do študentskej kategórie: „V duchu celej súťaže som cítil potrebu posunúť svoju výhru ďalej. Rozhodol som sa ju venovať do študentskej kategórie – s nádejou, že to niekoho povzbudí a nakopne v kariére. Práve takíto ľudia sú budúcnosťou tohto odvetvia – a presne o tom podľa mňa CyberGame je.“

Gesto víťaza takmer šokovalo obdarovaného šestnásťročného študenta, ale nadchlo aj partnerov, ktorí podporili tohoročnú súťaž. Peter Kočík, vedúci systémových inžinierov spoločnosti Fortinet, charakterizuje CyberGame ako silný príbeh o vzájomnej podpore.

„Dar víťaza ďalšiemu mladému talentu potvrdzuje, že komunita kyberbezpečnosti na Slovensku rastie správnym smerom. Potešilo ma, že mladí ľudia už dnes dokážu svoje vedomosti a schopnosti reálne využiť nielen v škole, ale aj v štátnej a súkromnej sfére. Aj napriek tomu, že ešte len študujú, majú chuť aktívne prispievať k vyššej kybernetickej bezpečnosti na Slovensku. A že schopnosti majú na vysokej úrovni, to vidieť aj v tomto ročníku CyberGame,“ hovorí Peter Kočík.

Činy menia svet, nie reči

„Vo svete aj na Slovensku chýbajú tisíce kyberbezpečnostných odborníkov. V Slovak Telekome si uvedomujeme, že budúcnosť digitálnej bezpečnosti závisí od nových talentov a ich rozvoja,“ prízvukuje Peter Laco, riaditeľ divízie firemných zákazníkov Slovak Telekomu.

Vzniká bezprecedentná spolupráca súkromnej a verejnej sféry. Kybernetická bezpečnosť je široká a náročná oblasť, kde to už v súčasnosti nikto nezvládne bez spolupráce.

„CyberGame je výnimočná iniciatíva, ktorá prepája vzdelávanie, prax a komunitu – a práve v tom vidíme jej silu. Podporou tejto súťaže chceme nielen inšpirovať mladých ľudí, ale aj aktívne prispieť k budovaniu bezpečnejšieho digitálneho prostredia pre všetkých,“ uzatvára Peter Laco.

Miroslava Michalíková a tím CyberGame

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
01. júl 2025 00:03