Ktoré nové legislatívne povinnosti by si mali podnikatelia postrážiť najmä na prelome rokov?
Na prelome rokov sa vždy nakopí veľa termínov, ale rok 2025 je výnimočný rozsahom zmien v daňovej legislatíve. Podnikatelia by sa mali pripraviť najmä na novú daň z finančných transakcií, ktorá od apríla 2025 zaťaží všetky debetné prevody na firemných účtoch vo výške 0,4 percenta na jednu transakciu. Problémom môžu byť aj výbery hotovosti, na ktoré sa vzťahuje sadzba 0,8 percenta bez akéhokoľvek stropu.
Zároveň by som vyzdvihol aj zmenu sadzieb DPH. Základná sadzba sa dvíha z 20 na 23 percent, pribúda nová znížená sadzba 19 percent napríklad na elektrinu či nealko v reštauráciách a najnižšia sadzba na vybrané potraviny alebo lieky sa naopak znižuje na 5 percent.
No a aby toho nebolo málo, menia sa aj pravidlá dane z príjmov právnických osôb – do 100 000 eur obratu bude sadzba nižšia ako doteraz, bude 10 percent. Pri najväčších firmách s obratom nad päť miliónov eur bude však daň vyššia až 24 percent. Pozitívnou zmenou je tiež návrat sadzby zrážkovej dane z dividend pre fyzické osoby naspäť na 7 percent. Pre podnikateľov je to dosť pestrá zmes noviniek, ktoré treba zaevidovať.
Sme už v druhej polovici januára 2025 a mnohí podnikatelia nestihli všetko vyriešiť pred koncom minulého roka. Čo by ste im odporučili ešte teraz, keď už nové pravidlá platia?
V Capile klientom radíme, aby si hneď na úvod roka dôkladne urobili prehľad svojich bankových účtov. Z bankových účtov vedených v zahraničných bankách si totiž budú musieť vypočítavať a odvádzať transakčnú daň samy. Pre živnostníkov zas platí, že do konca marca si musia založiť tzv. transakčný bankový účet, z ktorého budú realizovať firemné platby z dôvodu zavedenia transakčnej dane.
Rovnako dôležité je zamerať sa na nastavenie DPH. Keďže sadzby sú už zmenené, odporúčame prejsť a skontrolovať všetky zmluvy, cenníky a fakturačné nástroje. Môže sa stať, že ste dostali platbu ešte v decembri, ale tovar alebo službu ste dodávali až v januári 2025, čo znamená, že by ste mali uplatňovať pôvodnú, nižšiu sadzbu. Naopak, ak sa dodanie tovaru či služby presunulo úplne do nového roka, už platíte vyššiu sadzbu. Tieto prelomové situácie zvyknú narobiť chaos, preto je dobré mať v nich jasno hneď od začiatku.
Majú podnikatelia veľa otázok na novú transakčnú daň? Čo je pre nich najväčšou výzvou?
V prvom rade si treba uvedomiť, že transakčná daň sa platí z každej odchádzajúcej (debetnej) transakcie zo všetkých firemných bankových účtov. Nejedná sa však o nejaký kozmetický poplatok. Pri množstve malých úhrad sa to môže každý mesiac nazbierať do trojciferných až štvorciferných súm, pričom veľmi záleží na tom, aké sú vaše platobné návyky a koľko prevodov mesačne urobíte. Ak má firma napríklad transakcie vo výške zhruba 250 tisíc eur mesačne, pri 0,4 % z každej debetnej transakcie to vychádza na približne 1 000 eur mesačne (0,4 % z celkovej sumy 250 tisíc), čo je 12 000 eur za celý rok. Zákon stanovil limit na maximálnu hodnotu dane za jednu transakciu na 40 eur, čo môže čiastočne pomôcť. Nezabudnite pritom, že ak často vyberáte hotovosť, zaplatíte 0,8 % z vyberanej čiastky a to už bez akéhokoľvek limitu.
Práve preto odporúčame včas prehodnotiť, či sa vám neoplatí zlúčiť viac menších platieb do jednej väčšej alebo zmeniť spôsob, akým posielate peniaze. Napríklad platby cez poštu alebo prostredníctvom kryptomien sú od transakčnej dane oslobodené. Výhodné je tiež vykonávať úhrady platobnou kartou, keďže za každú platobnú kartu sa platí iba raz ročne fixný poplatok 2 eurá. Pre podnikateľov je teda výrazne výhodnejšie platiť kartou ako hotovosťou alebo ako prevodom na účet.
Odporúčame však podnikateľom pozrieť sa na problém transakčnej dane nie len z ich pohľadu, ale aj z pohľadu svojich klientov. Pokiaľ sú klientami právnické osoby, budú za úhradu vašich faktúr totiž taktiež platiť transakčnú daň. Klienti nepochybne ocenia, keď im ich dodávateľ vyjde v ústrety a umožní im vykonávať také spôsoby úhrad, ktoré sú menej zdaňované.
Spomínali ste aj zmeny v DPH. Môže to byť pre malé a stredné firmy výrazná komplikácia?
Určite to tak niektorí podnikatelia budú vnímať, pretože základná sadzba DPH 23 percent je už pomerne vysoká a treba prihliadnuť na to, že administratíva stúpne. Ak ste napríklad reštaurácia, budete musieť starostlivo rozlíšiť, na čo platí 5 percent (jedlá), 19 percent (nealko nápoje) a 23 percent (alkohol). Je to rozdiel oproti situácii, keď mal podnik „len“ dve sadzby – bežnú a zníženú.
Taktiež je dôležité sledovať dôslednejšie výšku neuhradených vystavených faktúr. Z vystavených faktúr sa totiž musí odvádzať DPH, ak sú však dlhodobejšie neuhradené, tak firma na tom peňažne stráca, keďže z nich musela zaplatiť DPH avšak plná suma od klienta zostáva nezaplatená. Tento problém sa nárastom DPH z 20 percent na 23 percent pochopiteľne zhoršuje.
Ktoré dôležité dátumy by si podľa vás mali podnikatelia poznačiť?
Dôležitý je určite 31. január 2025 ako termín na podanie dane z motorových vozidiel a daň z nehnuteľnosti za rok 2024. Zamestnanci majú do 17. februára 2025 čas požiadať zamestnávateľa o ročné zúčtovanie dane a do 31. marca 2025 je klasicky lehota na podanie daňového priznania a prípravu účtovnej závierky, pokiaľ si nepodáte odklad. Tí, ktorí sú živnostníci a ešte nemajú transakčný účet, by si mali zapamätať dátum 31. marec 2025 – dovtedy ho treba zriadiť a aktívne využívať.
Samozrejme, veľa podnikateľov si môže posunúť daňové priznanie do konca júna 2025, ale treba sledovať lehoty a riadne to oznámiť finančnej správe. Schválenie účtovnej závierky valným zhromaždením musí prebehnúť do konca roka 2025, ak účtovné obdobie končí k 31. 12. 2024, čiže to je ďalší dôležitý krok, na ktorý sa často zabúda.
Ako môže v tejto situácii pomôcť Capila a v čom sa líšite od iných účtovných firiem?
V Capile nechceme byť iba anonymný účtovník, ktorý raz za mesiac spracuje papiere a viac sa s vami nerozpráva. Záleží nám na tom, aby klienti rozumeli svojim financiám a aby sa nebáli diskutovať o nových zákonoch a povinnostiach alebo aj o biznisových rozhodnutiach.
Účtovníctvo vedieme digitálne, nie papierovo, takže dokážeme spracovať doklady nie len raz za mesiac, ale priebežne. Klient cez našu webovú aplikáciu na reporting vidí, aké má tržby, náklady, profit alebo aký má napríklad cash flow. Neoddeliteľnou súčasťou je aj konzultačná a poradenská činnosť vrátane automatizácie procesov prostredníctvom AI. Implementujeme napríklad optimalizáciu výdavkov, alebo projekty, kde sa nastavujú efektívne finančné procesy.
Ak by ste mali dať čitateľom jednu poslednú radu, ako zvládnuť rok 2025 bez zbytočného stresu, čo by to bolo?
Je potrebné pamätať najmä teraz na začiatku roka na všetky povinnosti a termíny a nenechávať všetko na poslednú chvíľu, kedy je už naozaj ťažké robiť akékoľvek zmeny. Na začiatku roka sa platia rôzne dane a nastavuje sa preddavok na daň z príjmu na ďalší rok. Je teda dobré vytvoriť si peňažnú rezervu na tieto výdaje na bankovom účte alebo ich aspoň nezabudnúť zohľadniť vo svojich predikciách a rozpočtoch.
Na druhej strane nie je dobré zbytočne prepadávať negatívnej nálade zo všetkých nových daní a povinností. Mnohí slovenskí podnikatelia už dnes hovoria o navyšovaní cien, ale nemusí to byť jediná alebo najlepšia stratégia. Pre šikovných podnikateľov môže byť aktuálna situácia zároveň dobrou príležitosťou, ako sa odlíšiť od konkurencie. Takmer každá spoločnosť má priestor na zvyšovanie internej efektívnosti fungovania, napríklad pomocou AI. Zaviesť AI do interných procesov dnes nie je náročné, zdĺhavé a ani drahé. AI dokáže ušetriť spoločnostiam značné množstvo peňazí, pokiaľ je jej implementácia správne uchopená. Dlhodobo je tiež dôležité pozerať sa a vyhľadávať nové obchodné príležitosti, nové trhy, inovácie a zlepšovať kvalitu poskytovaných služieb. Mimochodom aktuálne legislatívne zmeny budú prospešné najmä pre ziskové menšie spoločnosti a taktiež pre živnostníkov.
Martin Jesenský, je spoluzakladateľ a finančný riaditeľ spoločnosti Capila. Martin má bohaté skúsenosti v oblasti korporátnych financií, v audite a finančnom manažmente. Ako spoluzakladateľ Capily vedie účtovný tím a špecializuje sa na optimalizáciu procesov a účtovníctvo a dane. Svoje znalosti nadobudol počas pôsobenia v spoločnostiach ako EY a ČSOB. Absolvoval štúdium v oblasti ekonómie a finančného manažmentu na Univerzite Komenského.
Capila je slovenská spoločnosť, ktorá sa špecializuje na účtovnícke služby, automatizované manažérske reportovanie prostredníctvom vlastnej webovej aplikácie, automatizáciu a digitalizáciu firemných procesov a strategické finančné poradenstvo (CFO služby). Pomáha podnikom prejsť na digitálne účtovníctvo, automatizovať procesy prostredníctvom AI a prehľadne sledovať výkonnosť v reálnom čase. Odborníci z Capily zároveň poskytujú biznis a finančné konzultácie na mieru. Viac informácií nájdete na capila.io alebo napíšte na info@capila.io.