StoryEditor

Obal je a stále bude neoddeliteľnou súčasťou našich životov

28.10.2022, 00:00

RAJA je medzinárodnou spoločnosťou v oblasti obalových materiálov. Na Slovensku pôsobí od roku 2016. V minulom roku skupina podrástla o 40 %. Pomohol tomu raketový nástup e-commerce.

Spoločnosť RAJA pôsobí v 19 krajinách. Aké produkty máte vo svojom portfóliu?

Skupina RAJA ponúka viac ako 250-tisíc produktov. V portfóliu máme baliace potreby a vybavenia, kancelárske potreby a nábytok, manipulačné a skladovacie zariadenia, upratovacie a sanitárne výrobky. Na Slovensku disponujeme ponukou približne 3000 produktov a ďalšie sa vyrábajú na objednávku  v rámci skupiny. Obalové materiály a stroje ale majú hlavný, 65 %-ný podiel na  obrate spoločnosti. Viac ako 95 % týchto produktov vyrábame v Európe v súlade so stratégiou skupiny v oblasti kvality a environmentálnej zodpovednosti. Ceny výrobkov sú v porovnaní so značkami výrobcov konkurencieschopné, aby ponúkali najlepší pomer kvality a ceny.

Aká skupina zákazníkov prevažuje vo vašom dodávateľskom reťazci?

Máme viac ako 2 milióny zákazníkov. 97 % z nich je z oblasti B2B a zvyšné 3 % predstavuje B2C. Počas pandémie kovidu sa pre zatvorené predajne zvýšil aj podiel B2C zákazníkov. Lídrami z hľadiska jednotlivých odvetví je oblasť strojárenského a elektronického priemyslu, za nimi nasleduje veľkoobchod. Retailoví spotrebitelia  predstavujú na Slovensku 15 %. Odberateľom okrem samotných produktov poskytujeme aj odbornú pomoc a poradenstvo. Vytvárame pre nich ponuku na základe stanovených požiadaviek.

image

Gabriela Fabianová

Raja

Do všetkých oblastí podnikania posledné roky vstupuje udržateľnosť. Ako reagujete na tento trend vy? 

Záujem o produkty z recyklovateľných materiálov ale i tie, ktoré obsahujú vyšší podiel recyklovaných materiálov, bol a aj teraz je stále výrazný. Na to sme, samozrejme, museli reagovať aj my. Sme radi, že si naši klienti uvedomujú svoj podiel zodpovednosti. V našom portfóliu máme viacero ekologických produktov vyrobených z recyklovateľných materiálov. Chceme priniesť ešte viac alternatívnych produktov, ktoré môžu nahradiť tie plastové, ako sú papierové strečové fólie, papierové bublinkové fólie, vzduchové papierové vankúšiky, kompostovateľné vzduchové vankúšiky a pod. Ponúkame aj kompostovateľné obaly, ktoré majú ekologické i sociálne výhody.

image
Raja

Do akej miery vstupuje dnes do obalového odvetvia automatizácia?

Tak ako vo všetkých oblastiach, ani nášmu priemyslu sa automatizácia nevyhýba. Je to logický vývoj. V rámci našich služieb dokážeme našim klientom vybrať také produkty, ktoré im urýchlia prácu a v konečnom dôsledku aj ušetria niektoré náklady. Skvelým pomocníkom je napríklad stroj na výrobu papierovej výplne, ktorý skladá papier špecifickým postupom, a dochádza tak k úspore približne 15 % materiálu, pri efektívnom vyplnení rovnakého priestoru. Celkové náklady ušetria aj stroje na výrobu výplne vzduchovými vankúšikmi. Vzduchové vankúšiky šetria hmotnosť, ale aj spotrebu materiálu – 90 % výplne je totiž tvorená vzduchom. Pre automatizáciu procesu balenia hrá aj úspora času. Motorizovaný ovinovací baliaci stroj ušetrí až 75 % času od bežného balenia s minimálnou spotrebou materiálu.

image
Raja

S výrobou obalov sa spája aj otázka ekológie a životného prostredia. Akým spôsobom prispievate k ochrane životného prostredia  počas svojej každodennej prevádzkovej činnosti?

Zodpovednosť voči životnému prostrediu a spoločnosti je jednou z našich priorít. Zavádzame konkrétne kroky na ochranu životného prostredia implementáciou proaktívnej, angažovanej a inovatívnej nákupnej politiky, ktorá je založená na niekoľkých pilieroch. Uprednostňujeme miestnych dodávateľov, aby sme skrátili náš dodávateľský reťazec a obmedzili emisie CO2. Od našich dodávateľov požadujeme, aby podpísali našu chartu zodpovedného nákupu a trvalo udržateľného rozvoja. V roku 2021 sme spustili program na zníženie nášho dopadu na životné prostredie, ktorého cieľom je, aby do roku 2023 bolo 40 % našich dodávok realizovaných ekologickými vozidlami. Tento plán zahŕňa aj ekologický dizajn a optimalizáciu využitia energie našich logistických budov.

Aké plány máte na najbližšie obdobie či už v oblasti vývoja produktov alebo smerovania spoločnosti?

Za cieľ sme si stanovili mať do roku 2025 plne recyklovateľnú ponuku obalových produktov. Našim hlavným cieľom je poskytovať zákazníkom kvalitné produkty a prvotriedny zákaznícky servis. Chceme sa prispôsobovať požiadavkám zákazníkov vo všetkých oblastiach. Vďaka Nadácii RAJA-Danièle Marcovici, sme aktívni aj v oblasti spoločenskej zodpovednosti. Nadácia poskytuje finančnú podporu viacerým projektom v rôznych oblastiach, ako je vzdelávanie a sociálna činnosť, podpora práv žien a úsilie v boji proti násiliu páchanému na ženách, profesijná integrácia, podpora ekonomickej nezávislosti, úsilie o ochranu životného prostredia a boj proti klimatickým zmenám.

 

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
28. apríl 2024 08:29