StoryEditor

Sociálna sieť X v šľapajách čínskeho WeChat. Čo na to hovoria marketingoví odborníci?

26.10.2023, 12:48
Autor:
redred

Rebrandingom Twitteru na X sa však veľkolepá Muskova vízia nekončí. Technologický inovátor a podnikateľ sa chystá urobiť krok, ktorý by mohol posunúť platformu na úplne novú úroveň. Muskova iniciatíva rozpútala vlnu diskusií a špekulácií o tom, aké sú možné dôsledky nielen pre platformu samotnú, ale aj pre celý digitálny ekosystém. Ako sa na to pozerajú marketingoví experti?

Je desivé pomyslieť na to, koľko zmien bolo na Twitteri zavedených od nástupu Muska v októbri 2022. Odvtedy prepustil takmer 75 percent zamestnancov, kvôli obavám zo zmien komunitárnych smerníc naplánoval spustenie predplatného. Áno, to všetko sa stalo za menej ako rok.

Musk, ktorý Twitter vlani kúpil za 44 miliárd dolárov, nedávno prekvapivo oznámil plány na premenu sociálnej siete na „aplikáciu na všetko“. Inšpiroval sa zrejme v Číne populárnou aplikáciou WeChat, ktorá predstavuje komplexný digitálny systém, v ktorom sa spája celý rad funkcií od komunikačnej platformy až po univerzálnu platobnú metódu. Sociálna sieť funguje na komunikáciu užívateľov, platenie účtov, nakupovanie, rezerváciu leteniek a správu energetických platieb. Firmy cez ňu riadia aj komunikáciu alebo obchodovanie.

Každodenný život v čínskych mestách sa bez WeChatu takmer nezaobíde, a to až do takej miery, že neprítomnosť či úplná absencia na sociálnej sieti je prirovnávaná k "digitálnej smrti". Platforma, ktorá by zahŕňala podobne široké spektrum funkcií ako WeChat, zatiaľ na západe neexistuje. Avšak, myšlienka „Everything“ aplikácie nie je úplne nová, a bola preskúmaná aj inými spoločnosťami, vrátane ďalšieho digitálneho gigantu, spoločnosti Microsoft.

image

Zdroj: Shutterstock.

Twitter 2.0: Vstupujeme do novej éry?

Spoločnosti ako Meta a Twitter (po novom X) investujú obrovské čiastky do rozvoja metaverzie a platených predplatných. Tieto sociálne siete sa snažia posunúť od reklamného modelu k vytváraniu hodnoty priamo na svojich platformách. Chcú, aby používatelia platili za predplatné a transakčné poplatky, namiesto toho, aby sa spoliehali iba na značky a inzerentov. Tento prechod z reklamy na priamy platiaci model môžeme vnímať ako vytvorenie prémiovej verzie sociálnych sietí.

Týmto spôsobom sa snaží diverzifikovať svoje príjmy a zároveň minimalizovať riziká spojené s možnými bojkotmi. Vstupujeme do druhého veku sociálnych sietí, a X sa snaží byť prvou platformou, ktorá týmto smerom kráča. Počas nasledujúcich rokov bude rozhodujúce, akým spôsobom používatelia na túto zmenu zareagujú, a či aj naďalej budú aplikáciu X používať.

X vs. ďalšie aplikácie: Čo si myslia experti

Musk je známy ako vizionár a úspešný podnikateľ, ale od jeho prevzatia Twitteru, spoločnosťou prešla veľká vlna nesúhlasu so zmenami v aplikácii, a hoci niektoré Muskove rozhodnutia na prvý pohľad môžu pôsobiť záhadne, tak nám nezostáva nič, len dúfať že má svoje racionálne dôvody. Jeho ambície vytvoriť super aplikáciu môžu byť revolučné, ale či sa to podarí uskutočniť aleb to bude celé len veľký projekt za milióny dolárov bez úspechu, sa ukáže až o niekoľko rokov.

Pri projektoch tohto typu je vždy kľúčová rola užívateľov a ich aktivít. Západné online trhy sú oveľa menej centralizované ako trh v Číne a ponúkajú viac alternatív.

„WeChat je úspešný predovšetkým v Číne, kde sú ostatné najpoužívanejšie sociálne siete zakázané a zároveň podlieha prísnej štátnej cenzúre. V Amerike aj Európe je iná mentalita, politické a obchodné prostredie. Každý sa môže rozhodnúť, akú sociálnu sieť chce používať, nie je nič, čo by bolo podmienené používaním nejakej konkrétnej, ako je to pri WeChat. Možno toho Muskova platforma ponúkne viac na jednom mieste, nemyslím si ale, že by nahradila alebo nejako výrazne oslabila užívateľskú základňu ostatných sociálnych sietí,“ komentuje Jakub Laštůvka, vedúci marketingu v digitálnej a brandingovej agentúre Ler Studio.

Za úspechom WeChat totiž vo veľkej miere stojí nielen timing, keď v začiatkoch pomohla bežným Číňanom naplno využívať ich smartfón, ale aj aktívny ban konkurenčných aplikácií typu Facebook, Youtube alebo X. Takúto podporu jednému hráčovi u nás rozhodne nemôžeme očakávať, pretože jednotlivé aplikácie bežne kopírujú funkcie ostatných a Muskova konkurencia sa určite nebude v prípade ohrozenia svojej užívateľskej základne len tak nečinne na to pozerať.

image

Zdroj: Shutterstock.

Nerd a génius

Podľa Vítka Lustyka, špecialistu sociálnych sietí z Ler Studia, Muska nesmieme podceňovať: „Jeho schopnosť meniť svet projekt po projekte je nespochybniteľná. Teraz vstupuje do sveta sociálnych sietí a bolo by viac než naivné odsúdiť jeho prácu hneď na začiatku – najmä keď vidíme, do akého veľkého boja Musk s x.com vstupuje”.

Podobne to vidí aj CEO Ler Studio Tomáš Zadák: „Elona Muska vnímam ako najväčšieho vizionára dnešnej doby, ale zároveň jeho nápady a vyhlásenia beriem vždy s rezervou. Čo sa týka Twitteru, dnes už x.com fandím. Myslím, že v jeho rukách môže vzniknúť niečo, čo žiadna iná sociálna sieť zatiaľ nedokázala. Cesta to bude veľmi tŕnistá, ale oproti ostatným má Musk okolo seba obrovskú mediálnu auru. Myšlienka jednej hlavnej komplexnej digitálnej platformy, cez ktorú môžem komunikovať, platiť alebo zdieľať médiá sa mi páči. Už len tá predstava, že by som mohol zahodiť Instagram alebo Facebook... Možno stojíme pri zrode novej digitálnej kultúry a zániku niektorých platforiem. Či sa tak naozaj stane, uvidíme o pár rokov."

Čo nás čaká po rebrandingu?

Niet pochýb o tom, že rýchlosť zmien, ktoré Musk robí, sa nám zdá, že je to šialené. X sa teraz vydáva na cestu k tomu, aby sa stala super aplikáciou. V súvislosti s rebrandingom platformy sa však na internete objavuje množstvo „vážnych“ otázok… Napríklad: Ako sa bude najnovšie hovoriť tweetu?

Ak sa sociálne siete stanú niečím viac než len profilom a príspevkami, tak Twitter (po novom X) bude pravdepodobne na Západe prvý. Koncept „Everything“ aplikácie sa teraz zdá byť trochu nejasný, ale bude predstavovať priamu hrozbu pre rad ďalších veľkých technologických šeliem. Možno dôjde aj k určitým väzbám a exkluzívnym partnerstvám v snahe udržať si užívateľov.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
15. máj 2024 13:10