Poradenská spoločnosť zameraná na hodnotenie značiek Interbrand uviedla vo svojej správe o najhodnotnejších značkách v roku 2016 značky Apple, Google a Coca-Cola ako top značky roka. Celkovo v rebríčku dominujú značky z oblasti automobilového priemyslu a technológií. V tohtoročnom, sedemnástom ročníku, odhaľuje správa aj Anatómiu rozvoja značiek a interný pohľad na to, ako vynikajúce značky ovplyvňujú rozvoj obchodu.
Už štvrtý rok po sebe zaujali ppopredné pozície na zozname značky Apple a Google. Cena značky Apple stúpla o 5 percent na 178 miliónov amerických dolárov, zatiaľ čo značka Google stúpla o 11 percent na čiastku 133 miliónov dolárov. Medzi stovkou najlepších sú značky Coca-Cola, Microsoft, Toyota, IBM, Samsung, Amazon, Mercedes-Benz a GE. Značky Dior a Tesla sa dostali do rebríčka po prvýkrát, na 89. a 100. mieste v uvedenom poradí.
Medzi piatimi najrýchlejšie sa rozvíjajúcimi značkami sú Facebook (nárast o 48 percent), Amazon (33 percent), LEGO (25 percent), Nissan (22 percent) a Adobe (21 percent).
V tohtoročnej správe dominujú značky z oblasti automobilového priemyslu a technológií, ktoré sa umiestnili na 29 miestach v prvej stovke. Najrýchlejšie rastúci sektor predstavuje maloobchodná sféra, kde došlo k nárastu o 19 percent, nasledujú sektory zamerané na šport a luxusný tovar s nárastom o 10 percent.
Sto najlepších značiek malo celkovo totálnu hodnotu vo výške 1 796 384 miliónov amerických dolárov, čo predstavuje nárast o 4,8 % voči roku 2015. Kompletný zoznam stovky najlepších značiek (Top 100) a správu s komplexnou analýzou rastu, sektoru a priemyslových trendov je uverejnená na adrese www.bestglobalbrands.com.
Metodika
Spoločnosť Interbrand je globálnou agentúrou zameranou na hodnotenie značiek. Má sieť 29 pobočiek v 22 krajinách. Vo svojej správa spoločnosť analyzuje, ako značky pomáhajú firmám v rozvoji, od uspokojovania očakávania zákazníkov po vytváranie ekonomickej hodnoty. Tento súhrn metód bol prvou metódou posudzovania značiek, ktorá získala certifikáciu ISO.
Hodnotenie značiek je založené na troch kľúčových komponentoch, ktoré prispievajú k súhrnnej hodnote značky:
• Finančné výkony značkových produktov a služieb
• Úloha, ktorú značky hrajú pri ovplyvňovaní výberu zákazníkov
• Schopnosť značky udržať si prestížnu cenu alebo zaistiť firme zisk.