StoryEditor

Sunday ADucation: Značka, ktorej sa veľmi darí aj taká, ktorej veľmi nie + hostka Ivka Hornická Pacoňová

Prvá nedeľa v mesiaci znamená nové tipy pre všetkých, ktorí pracujú v reklame a marketingu. Tentokrát to budú poučné case studies, weby a dokonca aj Instagramový profil. Všetko od Lukáša Lukoniča a jeho hosťky, ktorou je tento mesiac šéfka reklamnej agentúry Kreatívna Dvojica, Ivka Hornická Pacoňová.

Prečo BeReal prestal byť cool?

Ja som to hovoril! To bolo prvé, čo mi napadlo, keď som sa medzi sviatkami pozrel na čísla siete, ktorej cool kids predpovedali najsvetlejšiu budúcnosť.

BeReal sa pýšil, že je úplne iný ako pozlátená konkurencia. Žiadne dokonalé fotky, ktoré človek upravuje 2 dni. Žiadne A4 opúšťačky v popise. Iba raw realita, ktorú ľudia fakt žijú.

Znie to super, nie? Prečo sa teda táto nová sociálna sieť ako píše The Guardianza 5 mesiacov prepadla na tretinu používateľov?

Od začiatku som hovoril, že na vine je samotný insight. Ľudia totiž na sociálne siete nedávajú len to pekné, ako to BeReal s obľubou prezentoval.

V skutočnosti je pojítko úspešného contentu namiesto slova PEKNÉ slovo ZAUJÍMAVÉ. Môj najčítanejší príspevok na LinkedIne nie je o ocenení dvoch kampaní na New York Festivals. Ani o prvom mieste na Young Lions. Naopak. Je o marazme výberových konaní. O tom, ako zle nastanený systém ničí brandžu a na konci dňa aj samotných klientov.

Prídete na pivo a kamoši sa vás spýtajú, čo nové. Spustíte teda, samozrejme, o tom ako ste mali o 14:45 otvorený laptop a vypĺňali si dochádzku. Kamošov to zaujalo a so zatajeným dychom počúvajú. Veď to poznáte.

Nie? Tak prečo, dočerta, si niekto myslel, že takýto druh obsahu bude niekoho baviť na sociálnej sieti?

Čistá voda v plechovke za 700 miliónov

Ak chcete byť skutočne vtipní, robte humor, nie to, čo sa považuje za vtipnú reklamu. Vašou konkurenciou by nemali byť iné drinky. Dokonca ani status quo v rámci FMCG. Porovnávajte sa s najlepšími late night shows, so stand up komikmi, s Michaelom Scottom...

Robte bizár bez strachu, ale nie bez rozmyslu. Urobte si to po svojom. Tak, ako to máte v hlave vy, nie režisér alebo produkcia.

Teda aspoň pokiaľ ste Andy Pearson, mastermind, stojaca za gigantickým úspechom značky Liquid Death. Týpek, čo získal prvého leva ešte na vysokej škole. Tak mladý, že musel spraviť crowfunding, aby sa mal za čo dostať do Cannes a prevziať si ho.

V najnovšom podcaste Confessions of a Creative Director sa rozrozprával aj o tom, že značku vníma ako postavu v seriáli. So svojim charakterom, ktorý postupne potrebujete budovať horizontálne aj vertikálne. Ako Waltera Whita v Breaking Bad. :)

A to sa podľa neho nedá urobiť inak, ako s veľmi výrazným inhouse pričinením. S tímom, ktorý nemá viac náčelníkov ako indiánov.

Zaujímavá bola pre mňa aj časť, kde hovorí, že k spolupráci s agentúrou ho, paradoxne, dokázalo presvedčiť, keď mu odprezentovali namiesto nabobtnaného InDesignu len kreatívny draft.

Toť highlighty, na ktoré som si spomenul. Za 75 minút rozhovoru toho ale, prirodzene, padlo oveľa viac. Tuto si to môžete vypočuť celé.

image

Iva Hornická Pacoňová.

Šesť tipov Ivky Hornickej Pacoňovej

1. One Minute Briefs

Na túto záležitosť som narazila len nedávno, no automaticky si ma získala. Projekt One Minute Briefs challenguje kreatívcov z celého sveta tým, že zverejňuje rôzne reklamné zadania, na ktoré môžete zareagovať svojím výtvorom. Ale musíte byť rýchly. Na overthinking nie je čas. Všetky prihlásené práce následne zverejňujú na svojich sociálnych kanáloch, čím vzniká bohatá galéria prudko inštinktívnych ideí, ktoré nie len pobavia, ale poslúžia aj ako výborná galéria insightov. One Minute Briefs nájdete aj tu, na LinkedIne.

2. Deck of brilliance

Aj „dělníci reklamy“ potrebujú k svojej práci nástroje, ktoré ju uľahčujú.🔨Jedným z nich je určite tento web, ktorý pekne a prehľadne združuje kreatívne vzorce, ktoré viete využiť pri brainstormingu. A to všetko rovno s konkrétnymi ukážkami reklám, ktoré daný princíp využili. Odporúčam ho najmä juniorom, ktorí sa nechcú len tak spoliehať, že im niečo geniálne napadne a zaujímajú ich spôsoby, vďaka ktorým sa dá k trefnému nápadu dopracovať o čosi skôr.

3. Netflix dokument: Pepsi, tak čo bude s tou stíhačkou?

Najlepšie sa učí na chybách druhých, preto skôr, ako bude vaša značka realizovať ďalšiu spotrebiteľskú súťaž, pozrite si túto dokumentárnu minisériu. Je to síce príbeh staršieho dáta a navyše spoza veľkej mláky, kde je možné všetko, ale aj tak. Občas je dobré si pripomenúť, čo všetko sa môže stať, ak sa do vašej reklamy obuje jeden až príliš zanietený zákazník.

4. Statista

Nie je nič horšie ako kampaň založená na osobných domnienkach. Preto, ak potrebujete dáta, ktorými by ste si mohli svoje uvažovanie potvrdiť alebo vyvrátiť, skúste kliknúť na www.statista.com

5. Stefan Sagmeister a jeho IG profil

Pripájam aj jeden tip, ktorí ocenia skôr dizajnéri. Ak riešite nejakú grafickú dilemu alebo by ste chceli počuť len feedback na svoju prácu od svetovo uznávaného dizajnéra, skúste ju poslať Stefanovi.

6. Svet mimo reklamnej bubliny

Za mňa však platí, že tie najlepšie zdroje inšpirácie sa nachádzajú mimo reklamnej bubliny. Môže to byť aj nedeľný obed u babky, stretnutie s kamošmi, ktorí sa venujú niečomu komplet inému alebo hoci aj reality show, ku ktorej sa hanbíte verejnej priznať, že ju sledujete. Takže majte oči otvorené.

 

Ak sa vám môj seriál páči a chceli by ste ešte viac tipov na inšpiratívny reklamný obsah, velice odporúčam sledovať ma na LinkedIne.

Diky a peknú nedeľu.

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
09. apríl 2024 13:29