StoryEditor

Tretinu všetkých interakcií na sociálnych sieťach vyvolal Smer. Matovič mu pomohol

26.09.2023, 13:19
  • V spoločnosti Mediaboard (predtým Monitora) vytvorili projekt Mediálny obraz, ktorý mapuje mediálnu stopu vybraných politických strán a hnutí kandidujúcich v parlamentných voľbách 2023.
  • Toto je desiaty zo série blogov, v ktorom bude na webe Stratégií každý týždeň až do volieb prehľadné zhrnutie toho najzaujímavejšieho, čo sa za posledné dva týždne udialo.
  • Čo sa dozviete?
  • Ktoré strany boli najmedializovanejšie?
  • O ktorých stranách a hnutiach sa písalo v pozitívnom duchu, o ktorých neutrálne a ktoré si vyslúžili najviac kritiky?
  • Koľko zmienok mali strany a hnutia na sociálnych sieťach?

Kto je na voľby najlepšie pripravený a kto mal najsilnejší záver? Popularita Smeru na sociálnych sieťach rástla posledné týždne pred voľbami viac ako Progresívneho Slovenska. O OĽaNO sa začalo rozprávať až po potýčke Igora Matoviča s Robertom Kaliňákom. SNS sa zas darilo v prvej polovici kampane a od polovice augusta klesá.

Najmedializovanejšie strany

Strana Smer - SD sa objavila v 25 444 článkoch z celkového počtu 171 353, ktoré od začiatku júla vznikli. Ich mediálna hodnota bola 68,5 milióna eur. Nad 20-tisíc mediálnych výstupov sa dostal ešte Hlas (21 273 článkov), inak ostatní už mali menej. Tretie OĽaNO sa dostalo do 18 786 článkov, štvrtá SaS do 16 267 a piate PS do 14 837. Siedme Sme rodina (12 664 článkov) dokonca predbehla aj SNS (12 669 článkov) a tesne za nimi zaostala Republika (12 483 článkov).

image

O ktorej politickej strane sa písalo najviac?

Za pozornosť stojí KDH, ktoré sa síce dostalo len do 10 976 článkov, no nebyť kauzy šéfa strany Milana Majerského, ktorý v televízii Markíza označil LGBTI za pliagu a prirovnal ju ku korupcii, hranicu 10-tisíc článkov by určite neprekročili. Takmer by sa dalo povedať, že médiá aj sociálne siete si ich začali všímať až 3. septembra, kedy sa tento incident udial.

image

Počet článkov - politické strany.

Ktoré médiá kritizujú najviac a ktoré najmenej?

Médiá vydali od začiatku júla 171 353 výstupov na politické témy a mohli v nich byť pozitívne, negatívne, neutrálne, ambivalentné alebo ich sentiment mohol byť neznámy. Články o najmedializovanejšej strane Smer - SR mali najčastejšie negatívny sentiment (28,8 percent), potom pozitívny (28,2 percent), ambivalentný (16,5 percent), neznámy (15,9 percent) a neutrálny (10,6 percent).

Druhý Hlas spomínali médiá viac v pozitívnom duchu (31,5 percent) ako negatívnom (21,7 percent), nasledoval zhodne ambivalentný a neutrálny (15,6 percent) a len tesne neznámy (15,4 percent). Tretie najmedializovanejšie OĽaNO dosiahlo o niečo horšie výsledky, keď ho médiá najčastejšie spomínali pozitívne (28,6 percent), nasledoval negatívne sentiment (25,9 percent), neznámy (17,3 percent), ambivalentný (14,9 percent) a neutrálny (13,3 percent).

Štvrtá SaS si vyslúžila v médiách presný opak, keď až 34,8 percent článkov o nej malo pozitívny sentiment, nasledoval neznámy (18,6 percent), negatívny (17,9 percent), ambivalentný (17,2 percent) a neutrálny (11,5 percent). Možno tak dosiahla najlepšie výsledky zo všetkých. Progresívne Slovensko na tom bolo o niečo málo horšie, ale stále prevážil pozitívny sentiment (30,7 percent), nasledoval negatívny (24,1 percent), ambivalentný (17 percent), neutrálny (16,5 percent) a nakoniec neznámy (11,7 percent).

Za pozornosť stojí aj hnutie Republika, o ktorom — spomedzi všetkých strán z volebných prieskumov nad hranicou zvoliteľnosti — písali médiá najpozitívnejšie. Až 34,9 percent článkov malo pozitívny sentiment, 21,8 percenta neutrálny, 18,5 percenta negatívny a zhodne 12,4 percent neutrálny a neznámy.

Ktoré strany sú najúspešnejšie na sociálnych sieťach?

Kým v júli Smer dosahoval menej ako milión interakcií na sociálnych sieťach týždenne, v auguste sa stabilne držal nad jedným miliónom a v závere kampane dosiahol rekord. Posledné dva týždne sa priblížil k takmer 1,5 miliónu interakcií týždenne, čo z neho spravilo jasného víťaza celej kampane.

Z 15 sledovaných strán a hnutí získal Smer takmer tretinový podiel všetkých interakcií (29,2 percent), čo bolo o minimálne trikrát viac ako ktorákoľvek iná strana. Druhé OĽaNO vyvolalo 13,8 percent všetkých interakcií, tretí Hlas 11 percent a štvrtá Republika 10,3 percent. Nad pomyselnú hranicu 10 percent sa nedostala žiadna iná strana či hnutie. Sme rodina dosiahla 8,8 percent a Progresívne Slovensko 7,6 percent.

image

Sociálne siete.

Pamätný deň na sociálnych sieťach zažili Smer a OĽaNO 13. septembra, kedy médiá aj online priestor zaplavilo Matovičovo vtrhnutie na tlačovú besedu Smeru. Odvtedy sa o oboch stranách hovorilo výrazne viac. Incident vyvrcholil vzájomným trestným oznámením Matoviča s Kaliňákom. Jeden ho podal na druhého a druhý na prvého.

Aký to malo vplyv na vnímanie strany je náročné hodnotiť, ale bezprostredne po bitke stúplo OĽaNO na sociálnych sieťach o 1800 percent oproti dovtedajšiemu priemeru a ďalej sa udržalo na viac ako štvornásobku. Vyťažil z toho aj Smer, ktorý sa z dlhodobého milióna interakcií priblížil k takmer 1,5 miliónu. Igor Matovič tak pravdepodobne pomohol viac Smeru ako sebe.

01 - Modified: 2024-02-27 14:37:21 - Feat.: - Title: Od lokálneho lídra k svetovému hráčovi. Mediaboard rozširuje portfólio a mediálne dáta interpretuje z viac ako stovky krajín 02 - Modified: 2023-12-26 23:00:00 - Feat.: - Title: Odborník na monitoring médií: Máme problém, dezinfoscéna má obrovský výtlak 03 - Modified: 2023-09-20 12:01:39 - Feat.: - Title: Matovičovi vyšla bitka s Kaliňákom. OĽaNO vďaka tomu výrazne poskočilo 04 - Modified: 2023-10-23 07:32:08 - Feat.: - Title: PR sa posúva smerom k media intelligence, aj preto sa Monitora mení na Mediaboard 05 - Modified: 2023-09-12 10:27:25 - Feat.: - Title: Denník N sa začal venovať SaS. Spomína ju dvakrát častejšie ako SME
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. apríl 2024 03:02