Jednou z hlavných úloh rezortu dopravy je výstavba kvalitnej siete diaľnic a rýchlostných ciest, takisto ako zmeny na železnici, ktoré postupne zavádzame a ktoré prinášajú viac vlakov aj kultúrnejšie cestovanie. V súčasnom období je rovnako dôležité úspešné čerpanie peňazí v Operačnom programe Doprava. Eurofondy sú totiž historickou príležitosťou, ako zlepšiť dopravu v našej krajine, a tá sa už v budúcnosti nemusí opakovať.
Už pred Vianocami bolo zazmluvnených viac ako 92 percent z celkového balíka eurofondov na dopravu a v blízkej budúcnosti budú podpísané zmluvy na celý objem eurofondov. Počítame dokonca aj s miernym prekročením tohto limitu, čo nám umožní plynule prejsť do ďalšieho programového obdobia.
Zároveň sa nám podarilo výrazne zdynamizovať aj reálne čerpanie eurofondov určených na nové cesty alebo železnice. Prekročili sme limit, ktorý sme v tomto roku museli vyčerpať, o viac ako 345 miliónov, čo nám zaručuje, že o peniaze z Bruselu určite neprídeme.
Brusel nám v uplynulom roku schválil šesť veľkých infraštruktúrnych projektov, čo okrem iného znamená, že všetky dnes rozostavané diaľnice na východe budú určite zaplatené z eurofondov. Rovnako z eurofondov bude zaplatená aj modernizácia 376 kilometrov ciest I. triedy a modernizácia viacerých úsekov hlavného železničného ťahu medzi Bratislavou a Žilinou.
Paralelne s týmito krokmi sme finišovali aj s prípravou nového operačného programu, ako aj viacerých strategických dokumentov, ktoré určia smer, ktorým sa bude rozvoj dopravnej infraštruktúry uberať v nasledujúcich rokoch.
Vždy som hovoril, že vyčerpanie všetkých eurofondov v doprave nie je možnosťou, ale povinnosťou každého ministra dopravy. Ide totiž momentálne o najvýhodnejší model financovania veľkých infraštruktúrnych projektov. A vplyv týchto peňazí sa prejaví nielen v kvalitatívnom raste dopravnej infraštruktúry, ale aj v zamestnanosti. Či už priamo počas výstavby alebo nepriamo po jej ukončení cez príchod nových investorov.
Ján Počiatek, minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja